خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • چهارشنبه ۵ بهمن ۱۳۷۳

چهارشنبه 5 بهمن 1373 // 23 شعبان 1415// 25 ژانویه 1995

 

به محل شرکت ساپکو رفتیم؛ نظامی برای ساخت قطعات اتومبیل‌های پیکان و پژو و دیگر خودروها ایجاد کرده‌اند. صدها کارگاه سازندگی را فعال کرده‌اند و میلیاردها تومان کار به آنها می‌دهند؛ کار خوبی است. از نمونه کارها بازدید کردیم و برای جمعی از قطعه‌سازان صحبت کردم.[1] قرار است سالیانه صد هزار اتومبیل سواری تحویل بدهند؛ عمدتاً با پیش‌فروش و استفاده از نقدینگی مردم.

از نمونه‌های بهسازی شده پیکان و پژو و مینی‌بوس و اتوبوس بازدید کردیم. سپس کارخانه مهم ساخت قالب‌های سنگین را افتتاح کردم. در فاز اول، هزار تُن قالب پنج تُن به بالا می‌سازند. با بیست و پنج میلیون دلار و بیش از دو میلیارد تومان از ژاپن گرفته‌ایم؛ در منطقه چنین واحد صنعتی وجود ندارد. توضیحات شنیدیم و از ماشین‌ها و قطعات در حال ساخت بازدید کردیم.

برای افتتاح بیمارستان تأمین اجتماعی رفتیم؛ ساختمانی را از خیریه حسینیه ارشاد اجاره کرده‌اند. با صد و بیست تخت و اتاق‌های عمل جراحی و... راه‌اندازی شده و پُر از بیمار بود. بیمارها راضی و ممنون و اکثراً بیمه بودند. بازدید و احوال‌پرسی از بیماران و استماع گزارش و صحبت برای پرسنل انجام شد. به دفتر مراجعت کردیم.

عصر در جلسه هیأت دولت مصوباتی داشتیم. دکتر ولایتی گزارش توافقات در سفر به ترکمنستان و جلسه اکو را داد. شب سران سه قوه در دفتر [آقای علی‌اکبر

ناطق‌نوری]، رییس مجلس جلسه داشتیم. دربارة اوضاع کشور و مضرات شعارهای افراطی و ناامن‌کردن محیط اقتصادی کشور و سرمایه‌گذاری و مسائل انتخابات آینده و... مذاکره کردیم.

دیر وقت به خانه آمدم. آشیخ حسین هاشمیان اینجا بود. برای تأمین امنیت رفسنجان و طرح‌های انتقال آب از کارون و فارس به رفسنجان استمداد کرد.

 

 

[1] - آقای هاشمی در بخشی از این سخنرانی گفت: «من یکی از کارهای مفید و سازنده و پُراهمیت را همین سیاست قطعه‌سازی تشخیص می‌دهم که مبنای خوبی برای خودکفایی است. چند سال پیش که این سیاست مطرح شد، خیلی روشن بود که کار خوبی است. خوشبختانه آقای نژادحسینیان هم در بخش خودشان مسأله را جدی گرفتند. امروز نمونه خوبی از آن را دیدیم. ما وقتی برنامه اول را شروع کردیم، یک سهم خیلی بزرگی را برای خرید قطعات می‌گذاشتیم، آن هم نه قطعات تولیدی، بلکه قطعات مصرفی ماشین‌های وارداتی‌مان که برنامه خیلی بدی بود. از همان اوایل تصمیم گرفتیم کاری کنیم که این چاه‌ویل ارز خود را ببندیم. اوایل همت آن قدر عالی نبود که تولید ما هم روی این اساس قرار گیرد؛ بیشتر به فکر قطعات مصرفی روز بودیم. خیلی زود معلوم شد که ما باید این جهت را دنبال کنیم و دنبال شد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.