خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • پنجشنبه ۴ فروردین ۱۳۷۳

پنج‌شنبه 4 فروردین 1373 11 شوال 1414 // 24 مارس 1994

 

برای بازدید از تأسیسات ایجاد شده، به جزیره فارور[1] رفتیم. تردید وجود دارد که برای بازپروری زندانیان مواد مخدر اختصاص یابد، یا برای شیلات و یا برای سیاحت؛ قرار شد دفترم پیگیری نماید.

پرسنل پاسگاه و یک مسئول برای نگهداری تأسیسات در آنجا بودند. برقشان به خاطر خراب شدن موتور قطع بود. آب شیرین‌کن هم از کار افتاده بود. بیسیم برقی نیز مشکل داشت. به آقای یزدان‌پناه گفتم مشکل را رفع کند و یک قایق و وانت هم در اختیارشان بگذارد. تاکنون حدود سیصد میلیون تومان هزینه شده و هنوز طرح احداث سد برای مهار آبهای سطحی باقی است.

عصر از دریا استفاده کردم. بعضی از همراهان به تهران مراجعت کردند.

 

[1] - فَروَر بزرگ یا «فارور» از جزیره‌های خلیج فارس جزو استان هرمزگان است. این جزیره در شمال جزیره سیری و جنوب غربی بندر لنگه، در نزدیکی ابوموسی قرار گرفته‌است. طول این جزیره در امتداد شمالی-جنوبی حدود 5/7 کیلومتر و عرض آن در جهت شرقی-غربی در حدود 5/14 کیلومتر و مساحت آن بالغ بر ۲۶۲۰ هکتار می‌گردد. فاصله آن تا نزدیک‌ترین نقطه سواحل سرزمین اصلی در حدود ۲۰ کیلومتر و در ۵۵ کیلومتری جزیره کیش قرار گرفته است. فرور از یک توده ارتفاعات آتشفشانی پوشیده شده و به طور کلی کوهستانی با کوه‌های بلند است. در میان این کوه‌ها دره‌های پُردرخت و سبزی وجود دارد. درختان آن گرمسیری است که بلندی این درخت‌ها در برخی نقاط جزیره گاه تا ۱۰ متر می‌رسد. در ضلع جنوبی جزیره دشت نسبتاً
همواری وجود دارد. در این قسمت از جزیره تپه‌های زیرآبی وجود دارد. این جزیره در گذشته‌های نه‌چندان دور، مسکونی بوده و ساکنین آن از طریق صید صدف و مروارید امرار معاش می‌کردند. در دهه هفتاد، ستاد مبارزه با مواد مخدر، قصد داشت از این جزیره برای نگهداری معتادین به مواد مخدر استفاده کند. اقداماتی هم در این راستا انجام شد، اما به سرانجام نرسید. در بهمن‌ماه ۱۳۸۹ قانون الحاق جزیره‌های هندورابی و فرور کوچک و بزرگ به محدوده منطقه آزاد کیش ابلاغ شد.