خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • شنبه ۲۴ دی ۱۳۷۳

 

 شنبه 24 دی 1373 // 12 شعبان 1415 // 14 ژانویه 1995

 

برای افتتاح کنفرانس کشاورزی کشورهای اسلامی از خانه به هتل استقلال رفتیم. عفت و فاطی و یاسر هم بودند. ابتدا از نمایشگاه محصولات و ابزار و فنون کشاورزی بازدید کردیم؛ جالب است. آقای حامد الغابد، دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی هم به ما ملحق شد. در جلسه افتتاح، وزیر [کشاورزی] پاکستان خیرمقدم گفت و برنامه را توضیح داد. نطق افتتاحیه را از رو خواندم.[1] وزرای [کشاورزی] گابُن و سوریه و مالزی، به نمایندگی از گروه‌های آفریقایی و عربی و آسیایی حرف زدند و آقای حامد الغابد نیز [سخنرانی کرد]. تنفس داده شد. سپس تمامی سران هیأت‌ها نزد من آمدند؛ مصافحه و احوال‌پرسی مختصر با همه 36 وزیر و یا معاون وزیر و بقیه در سطح پایین، انجام دادم.

به دفترم رفتم. بخشی از کارهای مانده انجام شد. عصر وزیر و مدیران وزارت مسکن و شهرسازی آمدند. آقای [عباس] آخوندی، گزارش مفصل داد و من دربارة سیاست‌های مسکن صحبت کردم.[2] سپس مصاحبه‌ای با صداوسیما دربارة سفر سیستان و بلوچستان کردم[3] که بیش از یک ساعت طول کشید.

تا ساعت هشت و نیم شب، کارهای مانده روزهای سفر را انجام دادم. سپس برای

اصلاح دندانم به بیمارستان اختر رفتم؛ دیشب در هواپیما با جویدن دانه زیتون، دیوار پُرکردگی شکسته شد و پُرکرده‌ها خالی شد. شام را با عفت و یاسر خوردیم.

 یاسر، حادثه جالب آقای پرهام، معاون وزیر جهادسازندگی را نقل کرد که اوایل انقلاب، در حالی که از علاج مرض بچه خود در تهران مأیوس شده بوده و داشت به شیراز برمی‌گشت، هواپیمایش توسط منافقین ربوده شده و بعد از بحرین و مصر، در ایتالیا فرود آمده بود. در ایتالیا، بچه مریض را مجانی معالجه کردند و خوب شد!

 عفت کلی از سفرش و وضع اداره حرمین توسط سعودی‌ها و عظمت نمازهای جماعت سنی‌ها گفت. خاطرات دیروز را تکمیل کردم و خاطرات امروز را نوشتم و خوابیدم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «تحول بنیادین جهان که موجب دگرگونی تقسیم‌بندی‌های جهانی گردید، ضرورت تقویت مساعی مشترک و مبانی همکاری اسلامی‌مان را بیش از بیش نمایان ساخته است. امروز اسلام به عنوان واقعیتی نیرومند (در تنظیم روابط بین‌الملل شناخته شده است. کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی با ویژگی‌های مشترکی که در برخی از مسائل منطقه‌ای و اقلیمی و ساختار اقتصادی دارند، می‌توانند با بهره‌برداری مناسب از این خصوصیات مشترک، نقش اساسی را در تحولات سیاسی و تغییرات نظام اقتصادی حاکم بین‌المللی ایفا نمایند. در این خصوص می‌توان به موارد همکاری زیر اشاره نمود: توسعه زیربنای سالم اقتصادی و کشاورزی، مشارکت در پیشبرد همکاری‌های جنوب خصوصاً بین کشورهای عضو سازمان از طرق مختلف، از جمله ایجاد بازار مشترک اسلامی، همکاری در زمینه کسب تکنولوژی مناسب برای توسعه اقتصادی و تبادل اطلاعات فنی و تکنولوژیک، بسط ارتباطات فرهنگی و علمی و دانشگاهی به صورت تبادل دانشجو و استاد، مبادله کارشناسان و برگزاری دوره‌های آموزش مشترک و همکاری در زمینه مطالعات تاریخی و اجتماعی، در جهان امروز، تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی، اهمیت به سزایی یافته و تجارت محصولات کشاورزی، به طور فزاینده‌ای با اهداف و اغراض سیاسی همراه شده است. ادامه این وضع می‌تواند اغلب کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی را که در حال حاضر واردکننده محصولات کشاورزی و غذایی هستند، با مشکلات سیاسی مواجه سازد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ما از همه مدیران بخش مسکن در سراسر کشور، انتظار داریم که همه نشاط، ابتکار و خلاقیت‌شان را به کارگیرند و این بخش را به خوبی فعال کنند. همه جوانب آن خیر است. اگر باز هم فکر می‌کنید، مشکلی در مسیر وجود دارد، باز بررسی کنید، پیشنهاد دهید که آنها هم حل بشود. اگر مردم اطمینان پیدا کنند، می‌روند منابعی برای خودشان پیدا می‌کنند و برای فعال کردن این کار در بخش مسکن می‌آورند.، متقاضی مسکن، باید بداند اگر این پولی را که می‌گذارد، در وقت مناسب، در همان وعده‌ای که قرار شده به مسکن می‌رسد، این کار را می‌کند؛ بنابراین وعده‌هایی که می‌دهید و وقت‌هایی که معین می‌کنید، یا وقت نگذارید، یا اگر وقت می‌گذارید، سر وقت عمل بکنید.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[3] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.