خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • یکشنبه ۱۱ دی ۱۳۷۳

یکشنبه 11 دی 1373 //28 رجب 1415 // 1 ژانویه 1995

 

در گزارش‌ها، جنگ چچن[1] در صدر است. روس‌ها بعد از چند روز حمله‌های هوایی، از دیشب حمله زمینی به شهر گروزنی[2] را آغاز کرده و وارد شهر شده‌اند. دفاع مردم شهر هم جدی است و حمایت‌های متفرقه‌ای از مردم مسلمان سایر کشورها و به خصوص مسلمانان قفقاز می‌شوند. در اخبار بود که چچن‌های ساکن قزاقستان، کمک و نیرو اعزام داشته‌اند. در داخل روسیه هم مخالفت با حمله‌های نظامی آقای یلتسین، شدیداً در پارلمان و محافل سیاسی دیگر ادامه دارد. امروز آقای گورباچف هم به شدت به سیاست نظامی یلتسین حمله کرده است.

 آقایان [حسین] محلوجی و [علی] شکرریز، [وزیر و معاون وزارت معادن و فلزات] آمدند. برای تسهیل در سرمایه‌گذاری توسعه تولید فولاد تا سقف ده میلیون تُن در سال استمداد کردند. قرار است از محل درآمد خودشان، تهیه و بپردازند.

آقایان [محمد] محمدی‌گیلانی و [حسینعلی] نیری، [رییس و معاون دیوان‌عالی کشور] آمدند. گزارش عملکرد دیوان عالی کشور را دادند و گفتند حدود هفده هزار پرونده مانده دارند و با قضات قرار گذاشته‌اند که در مقابل کار بیشتر، مزد اضافی بگیرند. از من برای این سیاست کمک خواستند؛ پذیرفتم و به آقای نیری توصیه کردم که به کار دادگاه ویژه‌ای که برای استرداد اموال از غارتگران سابق به امر رهبری ادامه می‌دهد، زودتر خاتمه بدهد که خیال مردم برای سرمایه‌گذاری راحت شود. آقای محمدی، دلیل طلاق همسرش را توضیح داد. مایل است که عفت بداند.

آقای [علی] شمخانی، [فرمانده نیروی دریایی]، برای گرفتن نتیجه مذاکراتم با رهبری آمد. مایل نیست در سمت نظامی بماند، ولی رهبری مایلند ایشان بماند.

[آقای شیخ حمدبن‌جاسم بن‌جبر آل‌ثانی]، وزیر امورخارجه قطر، همراه با وزیر نیروی قطر آمدند، دربارة انتقال آب از ایران به قطر و عبور لوله گاز قطر از ایران به پاکستان و همکاری در بهره‌برداری از مخازن مشترک گاز صحبت کرد؛ گفت

جدی‌اند. وقت خصوصی خواست و در ملاقات خصوصی، گفت که ملک فهد، [پادشاه عربستان سعودی]، از او خواسته، برای مذاکره جهت رفع اختلاف قطر و عربستان، به ریاض برود و از روابط گرم قطر با ایران و عراق، گله کرده است. پیام شیخ زاید [بن‌سلطان آل‌نهیان]، [حاکم امارات متحده عربی] را گفت که می‌گوید، نمی‌خواهد بر سر جزایر با ایران به برخورد برسد؛ من هم برضرورت حل مسالمت‌آمیز اختلافات تأکید کردم. تقاضا داشت، اگر باران در بوشهر ادامه یابد، به شیراز بروند. با گروهی از اعضای کابینه قطر و خانواده امیر، برای گردش و شکار به ایران آمده‌اند.

عصر در جلسه هیأت دولت، مذاکره دربارة سطح حقوق مدیران ارشد بود که ناتمام ماند. شب میهمان رهبری بودم. دربارة مطالب وزیر امور خارجه قطر و همچنین دادگاه ویژه استرداد اموال بیت‌المال صحبت شد. هر دو کارهای روزانه در طول هفته خود را توضیح دادیم. کار آیت‌الله خامنه‌ای هم زیاد است؛ تقریباً به اندازه من. از پیش از اذان صبح که از خواب بلند می‌شوند، به جز وقت استراحتِ بعد از صبحانه و بعد از ناهار، بقیه اوقات تا ساعت نُه شب مشغولند.

شب در دفترم ماندم. به مدینه تلفن زدیم، عفت در هتل نبود؛ بتول خانم گفت رفته است بقیع.

 

[1] - جنگ چچن، یک درگیری نظامی میان روسیه و جمهوری چچن در سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ بود. در آن زمان، نیروهای روسی تلاش کردند تا کنترل خود را بر مناطق کوهستانی چچن بیشتر کنند، اما با وجود برتری نظامی آنها، توسط نیروهای چریکی چچنی مجبور به عقب‌نشینی شدند. با تضعیف تدریجی روحیه روس‌ها، بوریس یلتسین رییس‌جمهور وقت روسیه، در سال ۱۹۹۶ پیمان صلحی را امضا کرد تا به درگیری‌ها در این منطقه خاتمه دهد.

[2] - شهر گِروزنی، مرکز جمهوری چچن در روسیه است.