خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • سه شنبه ۶ دی ۱۳۷۳

سه‌شنبه 6 دی 1373 //23 رجب 1415 // 27 دسامبر 1994

 

عفت همراه چندنفر از خانم‌های دیگر عازم عُمره است. به دفترم رفتم. پزشکان، آقایان هرندی، ملک‌زاده، میلانیان، طباطبایی، مغاره، سیم‌فروش و عزیزی برای

معاینه و چک‌آپ آمدند؛ دکتر میلانی، آن‌ها را دعوت کرده بود. دربارة تُرشی معده و سوزش گهگاهی ادرار، ضعف عمل انبساطی ماهیچه شقاق و محل جراحی سوءقصد [سال 1358]، سئوالاتی داشتند. قرار شد برای عکسبرداری از معده و... به بیمارستان بروم. آقای [رضا] امراللهی، [رییس سازمان انرژی اتمی] آمد. پیشرفت بخشی از پروژه‌ها را داد و رونوشت برگه دکترای خود از دانشگاه پاریس را ارائه کرد و برای اعتبارات بیشتر استمداد نمود؛ گفت هنوز دزد منزلش مشخص نشده است.

آقای سید احمد موسوی، [سفیر ایران در لبنان] آمد. گزارش کارهای تحقیقی و وضع نیروهای عملیاتی را داد. از دکتر ولایتی، [وزیر امورخارجه] راضی است؛ پیشنهاد داشت، از سوریه بخواهیم که بتوانیم از سمیرجعجع در لبنان، دربارة ایرانی‌های مفقود بازجویی کنیم.

 آقای [عطاءالله] مهاجرانی، [معاون حقوقی و پارلمانی رییس‌جمهور] آمد. در مورد مزاحمت‌های مجلس، دیوان محاسبات و بعضی از جریان‌های دانشگاهی، نکاتی گفت. آقای [مرتضی] مقتدایی، [دادستان کل کشور] آمد. گزارشی از کنفرانس ناپل ایتالیا راجع به ستاد مبارزه با مواد مخدر داد و مطالبی در مورد تعیین وزیر جدید و عدم تعیین قائم مقام داشت. اقدام وزارت اطلاعات در خصوص کاروان‌های عبوری را نیز گفت.

عصر مدیران شرکت مخابرات آمدند. توضیحات خوبی دربارة طراحی و اجرای طرح کامل و جامع تلفن تهران دادند. مطالب جالبی مطرح است. برایشان صحبت تشویق‌آمیز و دلگرم کننده نمودم.[1]

شب شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه با چند مصوبه داشت. بحث ناتمام اصلاح اساسنامه دانشگاه تربیت مدرس را داشتیم که مورد اعتراض جمعی از اساتید و دانشجویان است.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «قطع یا کاهش وابستگی کشور به‌خارج، در زمینه صنعت مخابرات و اجرای طرح‌های عظیم، نظیر پروژه توسعه تلفن شهر تهران تا دو میلیون شماره، از خدمات ارزشمند و کارهای فوق‌العاده بااهمیتی است که برای تمام آحاد جامعه موجب افتخار است. اگر به‌مردم قدرشناس و مؤمن ما، اطلاعات بیشتری در مورد عظمت کارهای انجام شده در بخش مخابرات در این مدت کوتاه داده شود، آن‌ها درک خواهند کرد که چه تحول عظیمی در این بخش صورت گرفته است. اکنون در تهران، در هر دقیقه یک خط تلفن و در سال آتی، دو خط تلفن در اختیار مردم قرار می‌گیرد که این امر حاکی از اهمیت برنامه‌ریزی و تلاش مسئولان می‌باشد. ظرفیت و توان بالای ایجاد ظرفیت در صنعت مخابرات کشور، نتیجه حضور مخلصانه نیروهای متخصص و مجرب و در اختیار گرفتن نرم‌افزارهای مطمئن و قابلیت استفاده اصولی و منطقی از سرمایه‌های مردمی در راه توسعه است. با طراحی و اجرای سیستم پیشرفته‌ای که قدرت ایجاد بیش از چهار میلیون خط تلفن و امکان بیست میلیارد دقیقه مکالمه روزانه را در تهران فراهم کرده است، می‌توان به‌ارزش نیروهای انسانی و ظرفیت علمی و تخصصی کشور، بالاخص تخصص شبکه نرم‌افزاری مخابرات و ثروت عظیمی که در اختیار مردم قرار گرفته است، پی برد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.