خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • شنبه ۳ دی ۱۳۷۳

شنبه 3 دی 1373 //20 رجب 1415 // 24 دسامبر 1994

 

کشاورزان نمونه آمدند. با گزارش دکتر [عیسی] کلانتری، [وزیر کشاورزی] و اعطای جوایز و صحبت من[1]، جلسه برگزار شد. [آقای روبرتو روبانیا]، وزیر امورخارجه کوبا آمد. اوضاع و مشکلات کشورشان و فشار آمریکا و عدم حمایت روسیه، مثل شوروی سابق را گفت و برای رفع مشکلات استمداد کرد. پیشنهاد مشخصی برای همکاری دادم.

 بستگان آیت‌الله [محمدعلی] اراکی آمدند. پسران و نوه‌ها و داماد و رییس دفتر

بودند. از توجهات دولت در مدت مریضی و مراسم فوت و عزاداری، تشکر کردند. کتاب‌های ایشان را آوردند. برای ساخت اثری به نام ایشان صحبت شد.

عصر مصاحبه‌ای با صداوسیما داشتم. حدود دو ساعت طول کشید. آقایان [محمدجواد] لاریجانی و [غلامعلی] حداد عادل و [محمد] نهاوندیان، در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی سئوال می‌کردند.[2]

شب شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. اعتراضات جمعی از طلبه‌های قم به آقای منتظری مطرح بود.[3] به وزارت کشور و وزارت اطلاعات گفتم، جلوی شلوغی را بگیرند. آقای فلاحیان، [وزیر اطلاعات]، خبر داد که آیت‌الله خامنه‌ای هم از این اقدام طلاب اظهار نارضایتی کرده‌اند. مسأله اُسرای عراق در دستور بود که قرار شد به تدریج، در مقابل گرفتن بعضی امتیازات آزاد شوند. در مورد مسأله کشتی‌های جنگی آمریکا در خلیج فارس و اخطارها و بازرسی‌های آنها در ارتباط با محاصره عراق، از آقای [علی] شمخانی، [فرمانده نیروی دریایی]، نقل شد که آمریکایی‌ها، با گرفتن رشوه، به کشتی‌های نفتی متفرقه، اجازه می‌دهند نفت از عراق ببرند.

 

 

[1] - آقای هاشمی با تأکید بر اولویت بخش کشاورزی در کشور، به برنامه‌های مهم حمایتی دولت و نیز سرمایه‌گذاری‌های کلان برای تأمین نهاده‌های کشاورزی، مهار آب‌ها و استفاده اصولی و علمی از زمین و آب اشاره کرد و اظهار داشت: «دولت با مطالعه و ساخت ده‌ها سد بزرگ و کوچک و اجرای طرح‌های مختلف در زمینه آبیاری زمین‌های کشاورزی به شیوه‌های علمی‌تر و تأمین نیازهای اساسی کشاورزان، توانسته است این بخش را از رکود به فعالیت و بازدهی بیشتر تبدیل کند. ایجاد صنایع جنبی برای بخش کشاورزی، از جمله چندین کارخانه تولید پنیر، از دیگر اقدام‌های حمایتی و موفق دولت از کشاورزان بوده است. در کنار این اقدام‌ها، دولت از طریق پرداخت سوبسید و اجرای طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی، تلاش کرده است، کشاورزان حاصل دسترنج خود را به‌نحو مطلوب‌تری ببرند تا برای فعالیت بیشتر دلگرم باشند. در تمام جهان، دولت‌ها و مردم برای اینکه مایل نیستند غذای گران مصرف کنند و همواره به بخش کشاورزی، به عنوان یک بخش استفاده‌کننده از سوبسید نگریسته‌اند و در زمینه استقلال و خوداتکایی این بخش، کمتر برنامه‌ریزی کرده‌اند. اگر ما از امکانات موجود خود به‌درستی استفاده کنیم، بدون تردید نه‌تنها در تأمین غذای جامعه خودکفا می‌شویم، بلکه یکی از صادرکنندگان عمده مواد غذایی و محصولات کشاورزی در جهان خواهیم بود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[2] - آقای هاشمی در این گفت‌وگو، دیدگاه‌های خود را در زمینه وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سیاست تعدیل، مسائل و مشکلات جوانان، انتخابات آینده ریاست جمهوری، روابط قوای سه‌گانه، دانشگاه‌ها، سیستم بوروکراسی، ثبات در قوانین اقتصادی، عدالت و چندین موضوع دیگر مطرح کردند. در این مصاحبه صریح، آقای هاشمی گفت: «من با خدای خود عهد کرده‌ام که همیشه در همه مسائل، صریح و صادق باشم و چیزی را که قبول ندارم، مطرح نکنم. کار سیاسی را این نمی‌دانم که آدم، غیرواقعیت‌ها را به صورت واقعیت، بخواهد نشان دهد. من فکر می‌کنم، آن مقدار چیزی که من از کشور می‌دانم، اگر دیگران هم می‌دانستند، آن‌ها هم به آینده امیدوار بودند.»

[3] - در سال ۱۳۷۳ پس از رحلت آیت‌الله اراکی، بار دیگر مسأله مرجعیت آیت‌الله منتظری توسط عده‌ای از علمای حوزه عنوان شد. پس از سخنرانی رهبر معظم انقلاب که فردی را منفور و خائن نام برده بودند، برخی چنین برداشت کردند که منظور ایشان، آیت‌الله منتظری است. بعد از آن، گروهی از طلاب، به بیت ایشان حمله کردند و در روز سوم دی ماه ۱۳۷۳ یورش مجدد به محل درس و شکستن تریبون و لوازم حسینیه و تهدید شاگردان انجام شد.