خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • سه شنبه ۲۹ آذر ۱۳۷۳

سه‌شنبه 29 آذر 1373 16 رجب 1415 //20 دسامبر 1994

 

[آقای کوتی ابو]، سفیر کشور چاد برای تقدیم استوارنامه آمد. یک پایش مصنوعی است و با عصا و لنگان راه می‌رود. علت را پرسیدم، گفت در جنگ‌های آزادیبخش کشورش که با قوای فرانسه می‌جنگیده‌اند، پای خود را از دست داده است. دربارة توسعه روابط و وضع چاد صحبت شد. گفت 55 درصد مردم مسلمان و 35 درصد مسیحی و ده درصد با عقاید دیگرند. روابطشان با سودانی‌ها خوب است.

[آقای واهان بایبوردیان]، سفیر ارمنستان برای تقدیم استوارنامه آمد. نطقش را به زبان فارسی ایراد کرد. دربارة همکاری‌ها صحبت شد و از اهمیت نقش ایران در زندگی ارامنه گفت. تأکید کردم که پس از حل مشکل جنگ قره‌باغ، روابطمان توسعه مطلوب خواهد یافت.

آقای میرسلیم برای دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی و تصویب آیین نامه دبیرخانه شورا آمد. آقای [سیدمنصور] رضوی آمد و برای پذیرش کار دیگر اظهار آمادگی کرد و اقدام دولت برای کنترل قیمت‌ها را تحسین نمود.

دکتر [حسن] حبیبی آمد. دربارة میهمانسرای دولت و مسائل مجلس و رهبری و دولت و ضرورت تقویت قوه اجرایی و کمک به استان اردبیل صحبت شد. عصر شرکت‌کنندگان در کنفرانس پنجم خلیج فارس آمدند. دکتر ولایتی گزارش داد. من هم دربارة ضرورت پاسداری از ثبات و امنیت منطقه و اینکه عامل ثبات، خودمان باید باشیم و نه ارتش‌های بیگانه، صحبت کردم.[1]

تا ساعت نُه شب، کارها را انجام دادم و به خانه آمدم. آقاجلال، هندوانه گرفته بود که برای شب یلدا استفاده کردیم. بعد از گذشت چند روز از اسب سواری، هنوز عضلات کوفته شده، درد دارد.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه خلیج‌فارس به نفع هیچکس نیست و کشورهای این منطقه باید با متانت، حسن‌نیت و همکاری صمیمانه و برادرانه، بهانه حضور و دخالت را از دیگران بگیرند. مسائل منطقه خلیج‌فارس، (باید از طریق گفت‌وگوهای صمیمی میان کشورهای منطقه حل وفصل شود و به‌اعتقاد ما اختلاف نظرهای موجود را با صبر و متانت و همکاری می‌توان برطرف کرد. طرح ادعاهای قدیمی و بی‌اساس و معمولاً تحریک‌آمیز که امروز توسط برخی کشورها مطرح می‌شود، تجربه‌های بدون نتایج بسیار نامطلوبی در پی دارد و موجب دخالت و حضور بیگانگان در منطقه و برهم زدن امنیت کشورها می‌شود که اکنون شاهد آن هستیم. ایجاد ناامنی در دریا در راستای اهداف جنگ کار آسانی بوده و هست، اما سیاست اصولی و حرف اول ما از ابتدا این بوده است که امنیت و ثبات در خلیج‌فارس برای همه جهان اهمیت و ضرورت دارد و برای تحقق این سیاست تلاش و سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.