خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۷۳

 

یکشنبه 27 آذر 1373 14 رجب 1415 // 18 دسامبر 1994

 

ساعت هفت و نیم، مطابق معمول به سوی دفترم حرکت کردم. تا ساعت نُه و نیم صبح، کارها انجام شد. آقای [سید محمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] آمد. گزارشی از روند کار خرید ماهواره و توسعه تلفن‌ها و موبایل و مناقصه تعداد پنج میلیون سوئیچ تلفن در برنامه پنج‌ساله دوم داد و از عدم‌همکاری بانک مرکزی گله کرد.

آقای [غلامرضا] شافعی، [وزیر تعاون] آمد. از عدم توجه کافی به تعاونی‌ها شکایت داشت و خواستار تقویت بیشتر یا قبول استعفا شد که اولی را پذیرفتم. در جلسه ستاد تنظیم بازار، بررسی موفقیت طرح مبارزه با گرانی و برنامه خرید کالاهای مشمول طرح را داشتیم که هر دو موفق‌اند. همچنین دربارة رفع موانع در ثبت شرکت جدید فروشگاه‌های زنجیره‌ای بحث کردیم و قرار شد در این هفته به ثبت رسانده شود و در هفته آینده، قبوض مشارکت را توزیع کنند.

عصر دکتر ولایتی، [وزیر امور خارجه] آمد. گزارش اجلاس اخیر سران سازمان کنفرانس اسلامی در مراکش و حمایت مؤثر سلطان حسن، [پادشاه مراکش]، برای تصویب برگزاری کنفرانس‌بعدی در تهران، علی‌رغم تلاش زیاد پاکستان برای تعیین اسلام‌آباد و همچنین امضای توافق‌نامه با کشورهای یمن، عمان و قطر برای همکاری چهارجانبه به صورت محرمانه را داد که کار مهمی است. از وزیر امورخارجه عمان، نقل کرد که انگلیسی‌ها، ابتدا با این همکاری مخالف بودند، اما اخیراً پذیرفته‌اند.

در جلسه هیأت دولت چند مصوبه داشتیم. قرار شد، تصویب نهایی طرح تأمین مسکن کارکنان دولت اعلان شود. شام میهمان رهبری بودم. دربارة تأسیسات جزیره خارک و وضع جزایر ابوموسی و دو تنب و وضع فرمانده نداجا و مسائل مرجعیت و اظهارات اخیر علی تهرانی، علیه آیت‌الله خامنه‌ای و نامه چند تن از اعضای جامعه مدرسین قم در مورد مرجعیت به آقای خامنه‌ای، توسط آقای [ابوالقاسم] خزعلی و اظهارات خود آقای خزعلی و مسائل جاری کشور و مسأله چچن و حمله روس‌ها به آنها مذاکره و در بعضی از موارد تصمیم‌گیری کردیم.