خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۳۷۳

چهارشنبه 16 آذر 1373 3 رجب 1415// 7 دسامبر 1994

 

از منزل به ورزشگاه آزادی رفتیم. به مناسبت روز دانشجو، دانشجویان بسیجی علوم پزشکی اجتماع داشتند. حدود ده هزار نفر بودند و اجتماع با شکوهی بود. نصف آنها را دختران تشکیل می‌دادند. آقایان دکتر [علیرضا] مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] و سرتیپ [علیرضا] افشار، [فرمانده نیروی مقاومت بسیج]، خیرمقدم گفتند. من هم دربارة اهمیت دانشگاه و بسیج و تحصیل زنان صحبت کردم.[1] قبل از مراسم، از نمایشگاه ابرازآلات و وسایل‌پزشکی ساخت داخل در همان‌جا بازدید کردیم.

به دفترم آمدیم. [آقای شیخ حمد بن عبدالله آل ثانی]، وزیر مشاور امور دفاع قطر به ملاقات آمد. مذاکرات تشریفاتی بود. از وضع و تعداد نیروهای مسلح قطر پرسیدم؛ گفت پانزده هزار نفر، با اسلحه فرانسوی و آموزش غربی هستند. اعضای شورای علمی فرهنگستان علوم آمدند. گزارشی از کار دادند و برای بودجه بیشتر و محل و جایگاه اجتماعی، استمداد کردند.

عصر در جلسه هیأت دولت، آیین‌نامه تأمین خانه برای کارمندان فاقد مسکن تصویب شد؛ اقدام مهمی است که در ظرف پنج سال، همه کارمندان صاحب مسکن می‌شوند.

 

[1] - آقای هاشمی در جمع دانشجویان بسیجی، با گرامیداشت روز دانشجو به‌تشریح وظایف دانشجویان دانشگاه‌ها در جامعه اسلامی پرداخت و گفت: «در نهاد بسیج که در سخت‌ترین دوران انقلاب و در متن جامعه و با الهام از امام راحل (ره) جوشید، نقش سازنده خود را در جنگ با پشتیبانی جدی از امام (ره) اهداف انقلاب و رهبر بزرگوار و تحکیم قدرت دفاعی کشور اثبات کرد. در مقاطع مختلف گذشته هر زمان به‌حضور نیروهای مردمی نیاز بود، بسیج سبب پشتگرمی مسئولان و نظام شد و در جایی که باید نیروهای مردمی حضور داشته باشند، این اتکا به بسیج بود و نکته دوم دانشگاه‌ها که نهاد رسمی کشور ما محسوب می‌شوند؛ امروز آینده هر کشوری را باید در استحکام دانشگاه جستجو کرد، زیرا دانشگاه‌ها تأمین کننده آینده و روز هستند. امروز که زندگی با تخصص‌ها پیوند خورده است و همه چیز رنگ تخصص به‌خود گرفته، طبیعی است که دانشگاه پیکر اصلی این حرکت مهم است. دانشجویانی که امروز در دانشگاه‌ها تحت تربیت و فراگیری قرار دارند، فردا گردانندگان متعهد جامعه خواهند شد. طبیعی است که حضور نیروهای مخلص در دانشگاه‌ها، مسئله‌ای منطقی است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.