خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • یکشنبه ۱۳ آذر ۱۳۷۳

یکشنبه 13 آذر 1373 30 جمادی‌الثانی 1415// 4 دسامبر 1994

 

دیشب رعد و برق و باران داشتیم. ساعت نُه و نیم صبح، مدیران شرکت‌های بیمه آمدند. آقای [عبدالناصر] همتی، [رییس‌کل بیمه مرکزی] گزارش داد. من هم در مورد تصویب بیمه و توسعه آن صحبت کردم.[1]

دکتر [محمدرضا] عارف آمد؛ نامزد ریاست دانشگاه تهران است. دکتر [غلامعلی] افروز استعفا داده است. می‌خواست بداند که من موافق هستم و حمایت خواهم داشت یا نه و گفت به چپ و راست گرایش ندارد و مستقل است و با هر دو جناح کار می‌کند. قول حمایت دادم و بر سیاست تقویت دانش و دانشمند و حفظ موفقیت علمی دانشگاه تهران تأکید کردم. ستاد تنظیم بازار جلسه داشت. گزارش عملکرد و پیشرفت کار داده شد که موفقیت‌آمیز است. اساسنامه فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه را تصویب کردیم.

عصر دکتر ولایتی آمد. از سفر به قم، همراه با آقای [علی] لاریجانی و ملاقات با اعضای جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم] و باعث شدن اینکه اسم آیت‌الله خامنه‌ای را در لیست ذیصلاحان مرجعیت بگذارند، گزارش داد و برای تقویت بودجه سال 1374 کمک خواست. در جلسه هیأت دولت، بحث تبصره‌ها تکمیل شد و آیین‌نامه نحوه تأمین مسکن کارکنان دولت به تصویب رسید.

 

[1] - آقای هاشمی با تأکید بر اهمیت نقش بیمه در جوامع انسانی، به عنوان یک ضرورت زندگی، حرکت بیمه‌گری و تفکر بیمه شدن در جامعه را ناکافی توصیف کرد و با بیان ضرورت آشنایی و آگاه کردن مردم به‌آثار مطلوب و منافع بیمه اظهار داشت: «با وضعیت اقتصاد امروز دنیا، زندگی بدون صنعت بیمه شکل مطلوبی ندارد و نبود آن یک نقص مهم است. از وظایف مهم دست‌اندرکاران صنعت بیمه، تلاش برای روشنگری و ارتقای بینش و فرهنگ عمومی جامعه نسبت به بیمه است که این کار از طریق تبلیغات صحیح و هنرمندانه در رسانه‌ها و عملکرد درست کارگزاران بیمه امکان‌پذیر است. مردم باید کاملاً درک کنند، هزینه‌های اختصاص یافته به صنعت بیمه هدر نمی‌رود، بلکه کاری آرامش‌بخش و در نهایت به صلاح تمام افراد جامعه است. اگر هزینه‌هایی که توسط مراکز اداری و تجاری برای مقابله با حوادث طبیعی و غیرطبیعی مصرف می‌شود با استفاده از روش‌های اصولی در اختیار صنعت بیمه قرار گیرد، به‌نفع این‌گونه مراکز است و به رشد و توسعه بیمه در کشور نیز کمکی مؤثر می‌کند. مسئولان بیمه، باید با ارائه طرحی مشخص برای استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در صنعت بیمه و ایجاد انگیزه رقابت از زمینه‌های مساعد موجود، برای حرکت قوی‌تر به‌سوی توسعه بیمه بهره بگیرند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.