خاطرات روزانه / آیتالله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»
پنجشنبه 10 آذر 1373 27 جمادیالثانی 1415// 1 دسامبر 1994
با هلیکوپتر برای بازدید صنایع نظامی و افتتاح چند طرح جدید به پارچین رفتیم. مهدی هم همراه بود. در راه، آقای ساوه توضیحات داد. گزارشهای کلی را در جلسه توجیهی، از زبان آقای کیانی، رییس ساصد، [= سازمان صنایع دفاع] و آقای ساوه، [مدیر صنایع شیمیایی] در خصوص تراکم صنایع شیمیایی و مهمات و موشکی در پارچین و انتقال برخی از صنایع از منطقه پاسداران و توجه به تولیدات غیرنظامی در شرایط صلح و کمشدن تقاضای نیروها و توجه به صادرات شنیدیم.
از نمایشگاه ساصد و محصولات وزارت دفاع بازدید کردیم؛ خیلی وسیع و عظیم است. مهمات در همه رِنجها [=اندازهها]، از بمبهای دو هزار پوندی تا فشنگهای کوچک، صنایع مختلف شیمیایی، موشکها از آر پی جی تا اسکادها، ابزار جنگی از خمپارهانداز و توپ و نفربر و زیردریاییهای کوچک و قایقهای تندرو و نظایر آن، صنایع مخابرات نظامی، انواع بیسیمها و رمزکنندهها و تلفنهای صحرایی و مینهای زمینی و دریایی، صنایع دریایی انواع کشتیهای نفربر و لجستیک و هاورکرافت، در حال تولید است.
مرکز تحقیقات نظامی دستاوردهای جالب و انتشارات اداره جغرافیایی، باطریسازی در همه ابعاد که تمام نیاز کشور را تأمین میکنند و صادرات هم دارد و به خصوص ساخت باطریهای بزرگ و فراوان برای زیردریاییهایی که اخیراً از روسیه خریدهایم، از مصرف ارز زیاد جلوگیری کرده و بناست به پاکستان هم صادر کنیم.
سازمانهای صها[1] [= صنایع هواپیمایی ایران] و پنها [= پشتیبانی و نوسازی
هلیکوپترهای ایران] و هسا[2] [= شرکت صنایع هواپیماسازی ایران] و اتکا [= اداره تدارکات کارکنان ارتش]، وقت زیادی گرفت و حسابی خسته شدیم. بعد از نماز و ناهار و استراحت، از طرحهای جدید ساخت نیتروگلسیرین، جایروی[3] موشکها و فتیلههای انفجاری و خط تولید گلولههای استراتژیک توپ 203 که به پاکستان هم صادر میشود، بازدید کردیم.
در جمع پرسنل سخنرانی کردم و آنها را تشویق نمودم.[4] از راه جدیدالاحداث، زمینی برگشتیم. آقای فروزنده، [وزیر دفاع] هم در ماشین من نشست و در راه، راجع به بودجه نیروهای مسلح و تقویت وزارت دفاع در مقابل زیاده خواهی ستاد کل صحبت کرد.
کمی تب دارم. مهدی، فرشته، فائزه، مونا و حسن آمدند. عفت هم که به قم رفته بود، مراجعت کرد. مهدی نقشه محل عبور احتمالی خط لوله گاز قطر به پاکستان را آورد و پیشنهاد داشت با آنها همکاری کنیم. در مصلحت بودن حمایت، تردید دارم. مراسم تشییع جنازه آیتالله اراکی در قم، خیلی باشکوه برگزار شده است.
[1] - صنایع هواپیمایی ایران، در سال ۱۳۴۰ و بیشتر به منظور تعمیرات اساسی جنگندهها، هواپیماهای مسافربری و ارائه طرحهای پشتیبانی هوایی، تأسیس شده است. صها، طراحی، مهندسی و تولید بخشهای پیچیده موتور، بخشهایی از هواپیما و تولید موتورهای توربو را انجام میدهد که از جمله این موتورها، میتوان به طلوع-۴، اشاره نمود.
[2] - شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هِسا) (در شاهین شهر اصفهان، تأسیس ۱۳۵۵)، متعلق به سازمان صنایع هوایی ایران، در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار تأسیس شده است. از قابلیتهای این شرکت، میتوان به خط تولید هواپیمای مسافربری و بدون سرنشین، تعمیر و نوسازی هواناو (هاورکرافت)، ساخت هواپیماهای بال ثابت (نطامی)، مرکز طراحی هواگرد، دارای بزرگترین مرکز اویونیکی کشور، دارای آزمایشگاه و مرکز پژوهشی قوی، دارای مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات توانمند در سطح کشور، امکانات تست و دارا بودن تعمیرگاه مجهز برای هر محصول، اشاره کرد.
[3] - جایرو دستگاه کوچکی است که شامل دو قسمت حسکننده و پردازشگر است و رفتار ارتعاشی و ناخواسته دم موشک بر اثر عوامل مختلف را خنثی میسازد.
[4] - آقای هاشمی از خدمات شایسته کارگران و مدیران مختلف وزارت دفاع تقدیر و تشکر کرد و از آنها خواست که دقت و ظرافت را در کار حساس خود بیش از پیش مدنظر قرار دهند. در بخشی از این سخنرانی آمده است: «ظرفیت وسیع تولید، پشتوانه عظیمی برای امنیت و ذخیرههای مطمئنی برای دفاع از کشور خواهد بود. تولیدات صنعتی که تهیه آن در زمان جنگ، هزینه ارزی سنگینی را بر کشور تحمیل میکرد، اکنون در داخل کشور انجام میشود. سلاحهای نظامی که در ایران تولید میشود، در راه دفاع از کشور بهکار گرفته خواهد شد. طرح گسترش تولید دینامیت که برای استفاده در معادن، راهسازی و دیگر طرحهای عمرانی مورد استفاده قرار میگیرد، بهوسیله متخصصان داخلی طراحی، نصب و راهاندازی شده است.» رجوعکنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.