خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • پنجشنبه ۳ آذر ۱۳۷۳

 

پنج‌شنبه 3 آذر 1373 20 جمادی‌الثانی 1415//24 نوامبر 1994

 

مجمع تشخیص مصلحت نظام جلسه داشت. دو مورد در دستور داشتیم: تفسیر مصوبه‌ای در خصوص اراضی اوقاف که به دیگران واگذار شده و دیگری اجازه ادامه تصرف خوابگاه‌های دانشجویی استیجاری تا سه سال دیگر که هر دو تصویب
شد.

بعد از جلسه، دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی]، برای رفع توقیف یکی از نمایندگان مجلس [آقای مجید نادری]، نماینده بویین‌زهرا- که توسط دادگاه ویژه بازداشت شده است، استمداد کرد. آقای امامی کاشانی هم در مورد خطبه‌های جمعه فردا در مورد جنگ بوسنی و هرزگوین، با توجه به شروع حملات ناتو به صرب‌ها، مشورت کرد.

برای شرکت در مراسم اجتماع زنان به مناسبت روز زن و هفته بسیج، به ورزشگاه آزادی رفتیم. استادیوم یکصدهزار نفری مملو از جمعیت زن بود؛ پُرشور و بانشاط که مرتباً کف می‌زدند و سوت می‌کشیدند و صلوات و شعار می‌دادند. هواشناسی پیش‌بینی کرده بود که امروز در تهران باران داریم، ولی باران نیامد. نگران بودیم. بی‌احتیاطی کرده بودند که زنان را به محوطه باز بی‌سقف دعوت کرده بودند؛ به خیر گذشت. عفت و فاطی و فائزه و یاسر هم بودند.

خیرمقدم و گزارش توسط تیمسار [علیرضا] افشار، [فرمانده نیروی مقاومت بسیج] و خانم [شهلا] حبیبی، [مشاور رییس‌جمهور و رییس دفتر امور زنان] داده شد. دختران دانش‌آموز، برنامه‌های سرود و شکل‌سازی‌های گوناگون اجرا کردند. سپس گردان‌های مؤنث بسیجی رژه رفتند. من هم سخنرانی کوتاهی کردم.[1] مجموعاً برنامه خوبی بود. خانم حبیبی، زیادتر از مقدار لازم، صحبتش را طول داد؛ از رو می‌خواند.

به دفترم رفتم. تا ساعت چهار بعد از ظهر، کارها را انجام دادم. فیلم‌هایی از مراسم رفتن «مرضیه»[2]، خواننده طاغوتی، به عراق و پیوستن به منافقان و خوشحالی و استقبال عجیب آنها دیدم؛ این پیشامد، نشان سقوط کامل آنها و فراموشی همه اهدافی است که مبارزه را با آن شروع کرده بودند.

 

 

[1] - آقای هاشمی، ضرورت توجه واقعی به‌حقوق زنان و شرکت آنان در عرصه‌های مختلف جامعه از جمله تحصیلات، سیاست و فرهنگ، با حفظ هویت واقعی را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به اینکه در دوران پس از انقلاب اسلامی، مسیر فعالیت زنان باز شده است، حضور آنان را در صحنه‌های دفاع مقدس، امور فرهنگی، عرصه‌های اقتصادی و هنری و نیز فعالیت‌های بسیجی، نمونه‌های بارز شرکت چشمگیر در اجتماع دانست و به تمام زنان ایران اسلامی سفارش کرد، از موقعیت‌های کنونی، به‌خصوص برای ادامه تحصیل استفاده کنند و استعدادهای خود را به نمایش بگذارند. در بخشی از این سخنرانی آمده است: «آنچه که اسلام و انقلاب برای شما خواهران می‌خواهد، فوق آن چیزی است که تا به‌امروز به‌دست آمده و طلیعه حرکت عظیمی بر محور قرآن و اسلام و در چارچوب اهداف اسلامی است. ما کاری را شروع کرده‌ایم که برای احقاق حق نصف جامعه بشریت که تا امروز (دچار فقر مضاعف بوده‌اند، به‌دوران طولانی احتیاج دارد. امروز در عرصه جهانی و به‌خصوص در ایران اسلامی، اعتراف جدی به‌حقوق حقه زنان در دستور کار است. اگر حقوق زنان براساس موازین اسلامی در جهان مطرح شود، بانوان دنیا راه درستی را در پیش خواهند داشت. سرمایه‌های اصلی ما برای تأمین حقوق بانوان، تعالیم اسلام و قرآن، رهنمودهای امام راحل (ره) و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری است. حرکتی که بخواهد خانواده را تضعیف کند و یا شخصیت و هویت واقعی و انسانی زن را نادیده بگیرد، محکوم به شکست است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[2] - اشرف‌السادات مرتضایی (۱۳۰۳ - ۱۳۸۹)، با نام هنری مرضیه، خواننده ایرانی است. پدرش، سید حسن مرتضایی، روحانی بود. وی در سال ۱۳۷۳ از ایران خارج شد و پس از پناهندگی به فرانسه، به سازمان مجاهدین خلق (منافقین) پیوست. مرضیه از سال ۱۳۷۰ عضو سازمان مجاهدین بود. پس از سقوط صدام، به مدت ده روز در مرز عراق و اردن سرگردان بود تا سرانجام توانست از این کشور خارج شود و به اروپا برود. مرضیه در طول سفر ده روزه خود به عراق، در حالی که صدها تانک و هزاران نفر از افراد منافقین او را محاصره کرده بودند، به بالای یکی از تانک‌ها رفت و نخستین کنسرت خود را اجرا کرد. وی در سال ۱۳۸۹، در اثر سرطان در پاریس درگذشت.