خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • سه شنبه ۱ آذر ۱۳۷۳

سه‌شنبه 1 آذر 1373 18 جمادی‌الثانی 1415// 22 نوامبر 1994

 

در گزارش‌ها، حمله هواپیماهای ناتو به فرودگاهی از صرب‌ها قابل توجه است. تا ساعت نُه صبح در منزل بودم. فاطی و فرزندش علی هم آمدند که با هم به دانشگاه [علوم پزشکی] شهید بهشتی برویم. عمامه‌ام را برای بهتر بستن، باز کردم؛ علی گفت «کلاه بابا مرتب خراب می‌شود، خوب است کلاه سیاه بپوشد»! ما به دانشگاه رفتیم. عفت و فاطی و علی هم با من بودند.

در سالن ابوریحان، مراسم جشن فارغ‌التحصیلی دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی بود. قرآن و سرود و قرائت آیت‌الکرسی توسط کودک خردسال یتیمی اجرا شد. دکتر [سیدمحمود] طباطبایی، رییس دانشگاه، درخصوص عملکرد دانشگاه و نیازها گزارش داد. [دکتر علیرضا مرندی]، وزیر نیز از عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارش ارائه کرد که هر دو جالب و افتخارآمیز است. سوگندنامه توسط فارغ‌التحصیلان، با قرائت آقای [سیدمحمود] محمودی [گلپایگانی]، نماینده رهبری در دانشگاه قرائت شد. جوایز فارغ‌التحصیلان ممتاز و بازماندگان شهدای دانشجو را دادم و تبریک گفتم. سخنرانی مفصلی دربارة سیاست‌ها و عملکرد برنامه اول در آموزش عالی و به خصوص علوم پزشکی ایراد کردم.[1]

به دفترم رفتم. فاطی و علی هم در ماشین من بودند. تا عصر کارها را انجام دادم. آقای [غلامرضا] آقازاده، [وزیر نفت] از بالی اندونزی، تلفنی گفت در انتخاب دبیرکل اوپک، به خاطر مخالف ایران با دبیرکلی نماینده پیشنهادی نیجریه، به بن‌بست رسیده‌اند. بناست آقای سوهارتو، رییس‌جمهور اندونزی با من تلفنی صحبت کند و سعی شود که ایران بپذیرد. گفت راهی جز این نیست. گفتم اگر در تماس تلفنی، امتیازی نمی‌دهد، بهتر است تلفن نکند و خود آقای آقازاده بپذیرد که همین‌طور شد. در جلسه دولت، تبصره‌های بودجه سال 1374 در دستور بود. چند تبصره تصویب شد. این روزها باران خوبی در سراسر کشور داریم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «جشن فارغ‌التحصیلی یکی از مراحل بسیار مهم زندگی دانشجویان است. فارغ‌التحصیلانی که توانسته‌اند با فعالیت خود، درخشندگی بیشتری پیدا کنند، می‌توانند الهام‌بخش جوانان دیگر باشند. در طول پانزده سال قبل از انقلاب، این دانشگاه حدود چهار هزار فارغ‌التحصیل داشته، در حالی که در یک سال گذشته، بیش از دو هزار فارغ‌التحصیل داشته است. بعد از تصویب قانون تشکیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه‌های علوم پزشکی از نظر تعداد فارغ‌التحصیلان، 400 درصد رشد داشته‌اند که بیانگر ثمره سرمایه‌گذاری‌های زیادی است که در این بخش انجام شده است. یکی از سیاست‌های عمومی ما این است که نسبت استاد و دانشجو را در بخش آموزش عالی نیز به‌حد مطلوب برسانیم. نسبت یک استاد به 12 دانشجو، بیانگر توجه جدی به کیفیت آموزش پزشکی است. امروز حدود 130 هزار دانشجو در رشته‌های (مختلف پزشکی و بیش از یک میلیون و 100 هزار دانشجو در بخش آموزش عالی تحصیل می‌کنند که روند بسیار مطلوبی است. در حال حاضر حدود 4 تا 5 میلیون متر مربع فضای آموزش در بخش پزشکی، همچنین خوابگاه‌ها، کتابخانه‌ها و آزمایشگاه‌های زیادی در دست ساخت است که این طرح‌ها در طول برنامه دوم به بهره‌برداری خواهد رسید. در حال حاضر ما بیشتر در بخش‌های تخصصی و فوق تخصصی و تحقیقات، سرمایه‌گذاری می‌کنیم و امیدواریم تا پایان برنامه دوم، به‌حد استانداردهای بین‌المللی برسیم. «رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.