خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • یکشنبه ۲۹ آبان ۱۳۷۳

یکشنبه 29 آبان 1373 16 جمادی‌الثانی 1415// 20 نوامبر 1994

 

عفت و فاطی عازم مشهد شدند و من عازم دفتر. [آقای جمشید گیوناشویلی]، اولین سفیر گرجستان آمد. اسمش جمشید است و در ایران درس خوانده است. در آن موقع، خانواده‌اش از مهاجران گرجی در ایران بوده. پدرش در راه‌آهن کار می‌کرده

و بعد از جنگ جهانی دوم، به گرجستان برگشته‌اند. در زمان استالین، پدرش به قزاقستان تبعید شده. فارسی خوب صحبت می‌کند و نطق شرفیابی‌اش را با فارسی فصیح خواند. گفت اوضاع گرجستان وخیم است. گاز ترکمنستان قطع شده و اکنون در تفلیس برق نیست و صنایع تعطیل است و دیشب مترو هم متوقف شده و مهاجران آنجا فشار زیادی دارند. از من خواست که گاز برایشان ارسال کنیم.

 گروهی از مسئولان امر نان آمدند. پیشنهادهایی برای اصلاح وضع نان داشتیم. ستاد تنظیم بازار جلسه داشت. وضع مبارزه با گرانی بررسی شد که رضایت‌بخش است. ابهاماتی دارند که باید رفع شود. چند قلم کالای جدید هم مشمول طرح شد و کنترل داروها هم بر عهده وزارت بهداشت قرار گرفت. تصویب کردیم که تعداد هزار فروشگاه جامع در سراسر کشور ایجاد شود. روز جمعه در منزل، راه‌حل را این دیدم و پیشنهادم مورد استقبال قرار گرفت. قرار شد شرکت سهامی عام باشد و سهام را به مردم بفروشیم و بانک‌ها و شهرداری‌ها و وزارت بازرگانی سهیم شوند.

در جلسه هیأت دولت، اصلاحیه بودجه سال 1373 براساس اجازه رهبری به تصویب رسید و طرح ایجاد فروشگاه‌ها تأیید شد و بحث در بودجه سال 1374 را آغاز کردیم.

شب میهمان رهبری بودم. دربارة نشریه کیهان هوایی، فروش پادگان‌ها در شهرها و مهندس سعودی مدعی اعجاز و پیغام آیت‌الله منتظری توسط آقای [محمد] مؤمن به آیت‌الله خامنه‌ای، روزنامه تهران‌تایمز و ایران‌نیوز[1]، سفر کشتی‌گیرانمان به آمریکا، خرید قطعات آمریکایی از یونان و نیروگاه‌های هسته‌ای مذاکره و تصمیم‌گیری کردیم. به خانه آمدم. عفت هم دیروقت از مشهد رسید. ظهر میهمان انجمن حمایت از بیماران کلیوی بوده‌اند.

 

 

[1] - تهران‌تایمز، روزنامه‌ای انگلیسی‌زبان در ایران است که در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ منتشر شد. این روزنامه قبل از انقلاب اسلامی، تهران ژورنال نام داشت و مؤسسه اطلاعات، ناشر آن بود که نخستین شماره آن را در سال ۱۳۳۳ چاپ کرد. این روزنامه توسط سازمان تبلیغات اسلامی و با مدیریت آقای محمد سلطانی‌فر منتشر می‌شد. در پی تغییر مدیریت روزنامه، آقای سلطانی‌فر، روزنامه ایران نیوز را به عنوان اولین روزنامه انگلیسی‌زبان صبح ایران، متعلق به بخش خصوصی، از مهرماه سال 1373 منتشر کرد.