خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • شنبه ۲۸ آبان ۱۳۷۳

 

شنبه 28 آبان 1373 15 جمادی‌الثانی 1415// 19 نوامبر 1994

 

در گزارش‌ها، موضع‌گیری آمریکا به نفع مسلمانان بوسنی و هرزگوین و مطرح شدن کمک‌های مالی و تسلیحاتی مهم است و درگیری منجر به شهادت جمعی از مجاهدان فلسطینی در غزه با نیروهای عرفات که آغاز درگیری‌های خونین است.

[آقای علی عبدالعلی‌زاده]، استاندار آذربایجان شرقی آمد. گزارش کارهای انجام شده و معاملات با آذربایجان و نخجوان و نیازهای عمرانی برای طرح‌های کوچک نیمه تمام را داد و از عادی شدن وضع کالاهای مشمول طرح مبارزه با گرانی در استان گفت.

آقای [مجید] عباسپور، مشاور فنی [رییس‌جمهور] آمد. گزارش تولیدات «ش. م. ه» [= پدافند شیمیایی، میکربی، هسته‌ای] و «ش. م. ر» [= پدافند شیمیایی، میکربی، رادیواکتیو] را داد. آقای [محمد محمدی] ری‌شهری، [نماینده ولی‌فقیه و سرپرست حجاج ایرانی] برای اطلاع از وضع روابط‌مان با عربستان و سیاست حج و مسأله برائت آمد و گزارشی از دادگاه بررسی شکایت [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار تهران از آقای [ابوالقاسم] خزعلی داد که آقای خزعلی حرف حسابی نداشته است. وضع عمران آستانه [حضرت عبدالعظیم حسنی (س)] و شهرری را نیز گزارش داد.

دکتر حبیبی، [معاون اول رییس‌جمهور] آمد. راجع به اصلاح بودجه سال جاری و ساختمان میهمانسرای دولت و تبصره‌های بودجه که در شورای نگهبان مطرح است، مذاکره کردیم. خواست، حال که من به [اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی در] مراکش نمی‌روم، او را هم نفرستیم.

عصر جمعی از دامپزشکان آمدند آقای فروزش، [وزیر جهاد سازندگی] گزارش داد و من از کارشان و اهمیت موضوع تحصیل و کارشان گفتم و تشویقشان کردم.[1] شب شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. دربارة دریای خزر و کیفیت اداره و بهره‌برداری کشورهای مجاور و آیین‌نامه به‌کارگیری نیروی بسیج و مسأله جمعیت غیرایرانی‌های ساکن قم و معاملات با امارات و انگلیس صحبت شد.

 

 

[1] - آقای هاشمی، در دیدار با اعضای شرکت کننده در دومین گردهمایی دامپزشکان علوم بالینی کشور، تلاش برای تأمین بهداشت مواد غذایی، افزایش تولید فرآورده‌های دامی و جلوگیری از انتشار بیماری‌های مشترک دام و انسان را برای تعمیم بهداشت در جامعه بسیار با اهمیت دانست و لزوم افزایش کیفیت‌های بهداشتی دام و طیور را در حد استانداردهای بین‌المللی مورد تأکید قرار داد. ایشان با ارج نهادن به‌خدمات محققان و کارشناسان بخش دامپزشکی کشور که با بهداشت و سلامت مواد غذایی جامعه سروکار دارند، گفت: «نقش و اهمیت و تأمین مواد غذایی در کسب استقلال کامل یک کشور، بر کسی پوشیده نیست و رسیدن به‌خوداتکایی در تأمین فرآورده‌های دامی و مواد غذایی نیز در گروی برخورداری از محققان و کارشناسان مجرب در زمینه دام و طیور میسر است.

در صورتی که مراقبت‌های لازم و تحقیقات در این بخش ارزشمند انجام نمی‌شد، خسارت‌ها و ضررهای ناشی از سوءتغذیه، انتشار بیماری‌های مسری مشترک بین دام و انسان و کمبود مواد غذایی دامی در جامعه نیز غیرقابل تصور و محاسبه بود. علم و دانشمند برای کشور بسیار باارزش هستند و اگر ین دانش با آثار و نتایجی نیز همراه شود ارزش آن، دو چندان خواهد بود. با توجه به ویژه زمینه‌های نسبی مساعد در کشورمان برای تأمین مواد پروتئینی و هموار شدن تدریجی راه‌های حضور ایران در بازارهای بین‌المللی فرآورده‌های غذایی دام و طیور، باید همراه با بالابردن کیفیت‌های بهداشتی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور نیز در جهت پیشرفت توسعه علم دامپزشکی بیشتر تلاش کنند. خدمات بخش دامپزشکی کشور در تأمین مواد غذایی و سلامت و بهداشت عمومی جامعه باید بوسیله رسانه‌های ارتباط جمعی و تبلیغات، بیشتر به‌آگاهی مردم رسانده شود تا همکاری مردم با این بخش نیز افزایش یابد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.