خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • دوشنبه ۲۳ آبان ۱۳۷۳

دوشنبه 23 آبان 1373 10 جمادی‌الثانی 1415// 14 نوامبر 1994

 

 مدیران و کارکنان سازمان امور اداری و استخدامی آمدند. آقای [سیدمحمد] میرمحمدی گزارش داد و من دربارة کارکنان دولت و ضرورت اصلاحات اداری و اصلاح وضع معیشتی آنها صحبت کردم.[1]

آقای [عباس] آخوندی، [وزیر مسکن و شهرسازی] آمد. گزارش وضع مسکن در کشور را داد و برای رساندن آب به شهرک پرندک کمک گرفت. [آقای محمود احمدی‌نژاد] استاندار اردبیل آمد. گزارش پیشرفت کار و اوضاع کشاورزی، خدماتی و صنایع استان را داد و برای توسعه راه‌ها کمک خواست.

آقای [محمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] آمد. برای تصویب ارز و

ترک مناقصه ماهواره کمک خواست. عصر آقای شهسواری آمد و تقاضا کرد خرید سم را از وزارت کشاورزی بگیریم. عصر جلسه شورای اقتصاد با چند مصوبه و چند دستور ناتمام داشتیم. تا ساعت نُه شب کار کردم و به خانه آمدم. کمی کسالت دارم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «با توجه به تأثیرپذیری جامعه از اخلاق حاکم بر سیستم اداری، یکی از وظایف و تکالیف مهم ما اصلاح شیوه‌های کهنه و ناهماهنگ با هدف‌های نظام و تقویت و ترویج وجدان کاری است. اصلاح نظام اداری کشور، جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و لازمه استقرار نظام نوین و سالم اداری، اعمال نظارت جمعی و تبلیغات فرهنگی نیرومند و توسعه آموزش مدیران بخش‌های مختلف دولتی و غیردولتی است. باید تلاش کرد تا احساس انسانی و سازنده در کارکنان دولت تقویت شود و همه خود را خادم مردم بدانند و در پذیرفتن مسئولیت، انجام وظیفه الهی، در کنار تأمین معیشت زندگی ملاک و انگیزه قرار گیرد. دولت با همکاری مجلس شورای اسلامی، تلاش می‌کند تا مجموعه حقوق بگیران و کارکنانی را که با شرافت، قناعت، پشتکار و صداقت خدمت می‌کنند، مورد حمایت بیشتر قرار دهد تا آنها با توجه به شأن و موقعیت‌شان زندگی قابل قبولی داشته باشند. وقتی تولید و حرکت عمومی اقتصادی و جریان گردش کار خوب انجام می‌شود کارکنان و دست‌اندرکاران مؤثر در این حرکت نیز باید از فواید آن بهره بیشتری ببرند. کارکنان دولت هم باید با وظیفه شناسی و انجام کامل تکالیف خود، شناسایی و اصلاح و یا طرد تعدادی اندک افراد ناصالح، کم‌کار، زائد و مزاحم سرعت کار، نگذارند شخصیت حقوقی و اعتبار اجتماعی آنها ضایع و خدشه‌دار شود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.