خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • یکشنبه ۱۵ آبان ۱۳۷۳

یکشنبه 15 آبان 1373 2 جمادی‌الثانی 1415// 6 نوامبر 1994

 

دیشب و امروز هم باران داشتیم. خیلی از جاهای کشور سیل آمده است. جمعی از دانش‌آموزان شرکت‌کننده در مسابقات فرهنگی آمدند؛ نوجوانی، قرآن خواند و سرودی نه‌چندان خوب توسط دختران اجرا شد. سپس آقای میرزایی گزارش داد و من صحبت کردم[1] و جوایز را دادم.

آقای [سیدحسین] موسویان، [سفیر ایران در آلمان] آمد. گزارشی از آلمان داد. گفت برقراری بیمه هرمس را هم می‌خواهند سیاسی کنند؛ شبیه مهلت بدهی‌ها که با هماهنگی دول اروپا باشد و کم کم مواضع غربی‌ها، تحت فشار آمریکا سخت‌تر می‌شود. آقای [حسن] حبیبی آمد و گزارش جلسه بررسی اصلاح بودجه را داد. ستاد تنظیم بازار جلسه داشت تصمیماتی برای تولید بیشتر و صدور فاکتور و تقویت تعاونی‌های مصرف گرفتیم.

عصر در جلسه هیأت دولت چند مصوبه داشتیم. شب به خاطر جلسه روضه آیت‌الله خامنه‌ای برای حضرت زهرا (س)، جلسه هفتگی نداشتیم. کارها را انجام دادم. به خانه آمدم. عفت بچه‌ها را برای میهمانی دعوت کرده است؛ کباب ران قوچی را آماده کرده که آقا ماشاءالله پاسدارمان- شکار کرده و رانی سهم ما شده است. غیر از یاسر و مهدی، همه بودند.

 

[1] - آقای هاشمی، استفاده منطقی از ابزار هنری مبتنی بر اصول روان‌شناسی و علوم تربیتی را برای شکل‌دادن به زندگی و شخصیت نسل جوان کشور، براساس ارزش‌های معنوی و اسلامی ضروری خواند و گفت: «دانش‌آموزان، عظیم‌ترین و با ارزش‌ترین سرمایه جامعه اسلامی هستند. توجه به پرورش استعدادها و برنامه‌ریزی برای تقویت بنیان‌های فکری و فرهنگی کودک و نوجوان جامعه اسلامی براساس شرایط زمانی زندگی، می‌تواند این سرمایه بزرگ را غنی‌تر و بارورتر کند و از آنها مدیرانی شایسته برای آینده کشور بسازد. ایجاد رقابت سالم و برگزاری مسابقه‌های گوناگون برای ایجاد تحرک و شکوفا کردن استعدادها و خلاقیت‌های نهفته در وجود دانش‌آموزان، از راه‌های اصولی و مناسب در تحقق هدفهای آموزشی و تربیتی است. با وجود ملاک‌ها و مبانی روشن قرآنی و اسلامی و ابزار تبلیغی که در اختیار داریم، با برنامه‌ریزی مطلوب و نظام یافته در اوقات فراغت دانش‌آموزان، می‌توانیم فرزندان‌مان را با اصول آرمانی و انسانی اسلام آشنا و آگاه کنیم و این وظیفه و رسالت مهم مسئولان تربیتی کشور است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.