خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • سه شنبه ۱۰ آبان ۱۳۷۳

 

سه‌شنبه 10 آبان 1373 // 26 جمادی‌الاول 1415// 1 نوامبر 1994

 

شب با تب خوابیدم، اما امروز صبح، حالم بد نبود. دکتر [عبدالله] جاسبی، [رییس دانشگاه آزاد اسلامی] آمد. با هم برای افتتاح [فاز اول مجتمع علوم و تحقیقات] دانشگاه جدیدالاحداث آزاد اسلامی در حصارک کن رفتیم. زمین وسیعی در ارتفاعات است که بناست تا حد ظرفیت صدهزار دانشجو، فضای آموزشی در آن ساخته شود. بخشی از این زمین از آقای [مهدی] هادوی، [دادستان اسبق کل کشور] بوده، با تصویب سران سه قوه در گذشته و پیشنهاد خودش به دانشگاه آزاد واگذار شده است.

 میهمانسرا و چند آزمایشگاه و دانشکده فنی و مهندسی و بخشی از خیابان‌ها و فضای سبز آماده شده است. از همه بازدید کردیم. افتتاح آزمایشگاه فیزیک پلاسما مهم است. در کنار دستگاه‌ها و ابزارآلات آزمایشگاه‌ها که از چین و ژاپن گرفته‌اند، توضیحات شنیدیم. در جمع اساتید و مدیران در آمفی تئاتر، گزارش دادند و خیرمقدم گفتند و من در مورد اهمیت دانشگاه آزاد اسلامی با بیش از چهارصد هزار دانشجو و صد و هجده واحد دانشگاهی در سراسر کشور صحبت کردم.[1]

ظهر به دفترم رسیدم. عصر آقای [علی] لاریجانی، [رییس سازمان صدا و سیما] آمد. گزارش سفر به عمان و اظهارات سلطان قابوس را داد که پیشنهاد همکاری ما و عمان و یمن را داده و از عربستان و قطر انتقاد داشته و از سلطه غربی‌ها اظهار تأسف کرده است. همچنین گزارش‌هایی از نتایج نظر سنجی‌ها در مسائل مهم کشور ارائه کرد.

 مهندس باقر، فرزند آقای [علی] عزت بگوویچ، رییس‌جمهور بوسنی و هرزگوین آمد. برای دیدن تکنولوژی تونل سازی ایران آمده است؛ به خاطر برنامه‌ای که برای ساخت تونل ماشین‌رو از فرودگاه سارایوو به شهر دارند. نامه پدرش را آورده بود که از کمک‌های ما که منجر به پیروزی‌های اخیرشان شده است، تشکر دارد و تقاضای موشک نموده است. سکه و نهج‌البلاغه‌ای به او هدیه دادم و سئوالاتی از اوضاع آنجا کردم. شب شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه با چند مصوبه داشت.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «به همه دست اندرکاران دانشگاه آزاد اسلامی، شروع کار این مرکز بزرگ تحقیقاتی و علمی را تبریک عرض می‌کنم. انصافاً این دانشگاه به یک چنین مرکزی نیاز داشت و برای کیفی‌تر کردن همه ابعاد دانشگاه، یک ضرورت بود و ما از سخاوتی که آقای هادوی داشتند و از اول این منطقه را به دانشگاه آزاد واگذار کردند، قدردانی می‌کنیم. گرچه سخت گذشت تا اینکه اینجا روی روال افتاد؛ مخالفت‌ها و مزاحمت‌هایی بود که کم کم با تلاش آقای دکتر جاسبی، (این‌ها برطرف شد. شما امروز جای مناسبی را برای مرکزیت مهم دانشگاه در اختیار دارید. هنوز زود است که مردم ما ارزیابی خوبی از این پدیده مهم «دانشگاه آزاد اسلامی» داشته باشند. فکر می‌کنم، لااقل یک دهه دیگر باید بگذرد که فارغ‌التحصیل‌ها و محصول‌های این دانشگاه، در جامعه خودشان را نشان بدهند و مردم لمس کنند که چه کار عظیمی اتفاق افتاده است. اولین نقطه مهم کار، کشف این ظرفیت، استعداد و قابلیت و امکان در جامعه بود که توجه بشود ما چنین ظرفیتی در جامعه‌مان داریم که دارد هرز می‌رود و هدر می‌شود و استفاده نمی‌شود.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.