خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • شنبه ۷ آبان ۱۳۷۳

شنبه 7 آبان 1373 23 جمادی‌الاول 1415// 29 اکتبر 1994

 

 آقایان آقازاده و آل‌اسحاق، [وزیران نفت و بازرگانی]، برای نهایی‌کردن قیمت‌های مواد پتروشیمی و فلزات آمدند. سفیر جدیدمان در اندونزی برای خداحافظی و کسب نظر آمد. آقایان [غلامرضا] رضوانی، [محمدرضا] علیزاده و [حسن] گنجی از شورای نگهبان برای بودجه و مشورت دربارة استفاده از کامپیوتر در انتخابات مجلس آمدند. در مورد مصوبه اخیر مجلس، در مورد نرخ پالس تلفن که مخالف قانون اساسی است، تذکر دادم.

عصر [آقای حارث سیلاریچیچ]، نخست‌وزیر بوسنی و هرزگوین آمد. از کمک‌های انسانی، سیاسی و تسلیحاتی ایران تشکر داشت و گفت پیروزی‌های اخیرشان با کمک‌های ایران بوده و از همکاری کرواسی که با تشویق ما به وجود آمده، راضی‌اند و خواستند همین سیاست را ادامه بدهیم و درخواست موشک هم دارند. گفت فشار زیادی رویشان است که با اسراییل رابطه برقرار کنند و نظر ما را خواست؛ گفتم اگر رابطه برقرار کنند، بعضی از دوستان خوب خودشان را از دست می‌دهند. تذکر دادم که به آمریکایی‌ها این مطلب را برای تأخیر و خرید زمان بگویند. گفت آمریکا و انگلیس کمک‌های تسلیحاتی ایران را مطلقاً ندیده می‌گیرند.

[آقای نیکیتسا والنتیج]، نخست‌وزیر کرواسی آمد. از کمک‌های ما تشکر داشت. خواستار توسعه همکاری‌اند و برای سفر به آنجا، از سوی رییس‌جمهور دعوتم کرد و تأکید داشت که همکاری‌شان با مسلمانان بوسنی عمیق است؛ مدتی است مقدار سی درصد از کمک‌های تسلیحاتی ما به بوسنی را برای اجازه عبور می‌گیرند.

شب شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. با سفر دکتر ولایتی به عراق مخالفت شد. دکتر ولایتی از اعلان تظاهرات در مقابل سفارت فرانسه، برای اعتراض به اخراج دانش‌آموزان دختر محجبه از مدارس انتقاد داشت. قرار شد پلیس نگذارد خیلی به سفارت نزدیک شوند. قرار شد، با اینکه وزارت امورخارجه موافق نیست، آقای آقازاده، [وزیر نفت] برای امضای سهم ایران در کنسرسیوم نفتی به باکو برود. بحث دربارة وضع حقوقی دریای خزر ناتمام ماند. دیر وقت به خانه رسیدم.