خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • یکشنبه ۱۷ مهر ۱۳۷۳

یکشنبه 17 مهر 1373 3 جمادیالاول 1415// 9 اکتبر 1994

 

 جمعی از کارکنان پُست آمدند. آقای [محمد] غرضی، [وزیر پُست و تلگراف و تلفن] گزارش داد و نیز فیلم جریان کار پُست را نمایش دادند. من هم صحبت مفصلی در تشویق و تقدیر کردم.[1] آقای غرضی خبر داد که چند ماهواره موجود در فضا برای فروش به ایران پیشنهاد شده است؛ هم شرقی و هم غربی.

[آقای محمد زین بن‌حاجی‌سرالدین]، وزیر امور مذهبی برونئی و هیأت همراه آمدند. نامه سلطان برونئی را آورد که دعوت رسمی من به کشور برونئی بود و عربی
صحبت می
کرد. [آقای یاسین الاسطنبولی]، سفیر اردن برای خداحافظی آمد. آقای [ابوالقاسم] وافی آمد. گزارشی از نظرات مردم داد[2] و از برنامه اعلان شده ما برای مبارزه با گرانی تشکر کرد و برای مستمندان کمک گرفت.

دکتر حبیبی برای امور جاری آمد و گفت به خاطر مصوبه اخیر مجلس در خصوص ممنوعیت دو شغل دولتی، میخواهد از شورای نگهبان استعفا بدهد.[3] دربارة نحوه انجام مبارزه با گرانی مذاکره کردیم. عصر در دولت مذاکرات بر محور کنترل بازار بود و به کمیتهای برای وزرا اختیارات دولت واگذار شد.

شب آیت‌الله خامنهای میهمانم بودند. دربارة سفر من به هند و مراکش صحبت شد؛ ایشان موافق سفر هند نیستند. دربارة مسائل عراق و احتمال توطئه بودن سروصداها برای ایران هم بحث شد و ضرورت هوشیاری و آمادگی در جزایر خلیجفارس و در مرز عراق و نیز دربارة مدیریت بنیاد مستضعفان و سیاست خارجی و تحرک برای رفع خطرها صحبت کردیم.

شب آقای کاظم هاشمیان به منزل آمده بود و گفت میخواهد برای صدور گوشت، در استرالیا کشتارگاه بزند.

 

[1] - آقای هاشمی، پیشرفت در بخش ارتباطات را، زمینه‌ساز توسعه در تمامی بخش‌ها دانست و اظهار داشت: «در جهان امروز به مسأله پست بسیار توجه شده و با گسترش سرمایه‌گذاری در این بخش با همکاری سازمانها و مجامع بین‌المللی برای ارائه خدمات بیشتر به‌مردم گام‌های بلندی برداشته شده است.» ایشان بر لزوم بهره‌گیری از تجربه‌ها و تکنولوژی پیشرفته روز و ضرورت آگاه کردن هرچه بیشتر مردم از اهمیت نقش پست در جلوگیری از اسراف و هزینه‌های عمومی و اتلاف وقت گفت: «زیان‌های ناشی از برخوردار نبودن جامعه از امکانات پُستی قابل محاسبه نیست؛ زیرا پُست صرف‌نظر از مسائل مادی و اقتصادی، نیاز بشر از جنبه‌های عاطفی و انسانی را نیز در بر می‌گیرد.» رییس‌جمهور با اشاره به پیشرفت‌های مهم پُست کشور و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده برای توسعه خدمات پُستی در سراسر کشور به‌ویژه نقاط محروم، بر ضرورت استفاده از سرمایه‌های مردمی برای خودگردانی و قطع وابستگی به کمک‌های دولت در این بخش تأکید کرد و اظهار داشت: «محاسبه دقیق هزینه‌های خدمات پستی و آگاه ساختن مردم نسبت به‌ارزش واقعی کار شبکه پُستی، می‌تواند در جذب مشارکت مردم و استفاده آنها از خدمات شبکه پُستی و نیز اصلاح ساختار سازمانی پُست کشور بسیار کارگشا باشد.» ایشان با تبریک روز جهانی پست به تمامی کارگزاران شبکه پُستی کشور، از تلاش‌های بی‌وقفه آنها برای سرعت بخشیدن به‌انتقال مرسولات و درست انجام شدن کارها، قدردانی کرد. رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[2] - آقای هاشمی به آیت‌الله وافی مأموریت داده بود تا ضمن مراجعه به ادارات و سازمان‌ها و گفت و گو با اقشار مردم، برآیند نظرات افکار عمومی و موارد نارضایتی مردم را به ایشان گزارش دهند.

[3] - دکتر حسن‌ابراهیم حبیبی (۱۳۱۵ - ۱۳۹۱) سیاستمدار، حقوقدان و دولتمرد ایرانی بود. وزیر ارشاد دولت مهندس بازرگان، وزیر علوم و پس از آن وزیر دادگستری دولت مهندس موسوی، اولین معاون اول رییس جمهور ایران در هر دو دولت آیت‌الله هاشمی و دولت اولِ سید محمد خاتمی بود. آقای حبیبی، مدرک دکترای جامعه‌شناسی و حقوق از دانشگاه سوربُن فرانسه داشت. ایشان همچنین رییس بنیاد ایران‌شناسی و از جمله حقوق‌دانانی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پیش‌نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی را با استفاده از قوانین اساسی سایر کشورها تهیه کرد. ایشان تا پایان عمر، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. همچنین عضو حقوقدان شورای نگهبان، عضو دیوان داوری بین‌المللی، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر گروه واژه‌گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز بود. دکترحسن حبیبی در نخستین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۵۸ کاندیدا شد و مورد حمایت حزب جمهوری اسلامی هم قرار گرفت. دو سال پس از درگذشت ایشان، در سال ۱۳۹۳ نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر برای سال‌ها فعالیت فرهنگی به خانواده‌اش اهدا شد.