خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • جمعه ۱۵ مهر ۱۳۷۳

جمعه 15 مهر 1373 1 جمادیالاول 1415// 7 اکتبر 1994

 

ساعت یازده صبح برای اقامه جمعه به دانشگاه تهران رفتم. خطبه اول را به عدالت اجتماعی و تجارت، به منظور اعلام برنامه کنترل قیمتها اختصاص دادم و طرح کنترل قیمتها، به منظور مبارزه با گرانفروشی را تشریح کردم که مورد استقبال شدید مستمعان قرار گرفت؛ زمینه اقتصادی و اقدام مهیاست.[1]

ظهر بستگان جمع بودند. دکتر میلانی هم برای تأکید بر اجرای دستورات غذایی آمده بود. قسمت زیادی از وقت، به مطالعه بولتنها و گزارشها گذشت. تلفنی با آیت‌الله خامنهای دربارة پیام تأیید برنامه مبارزه با گرانی صحبت کردیم. شب پیام کوتاه ایشان خطاب به من، در تأیید اظهارات و برنامه منتشرشد[2]؛ براساس توافقمان در مذاکرات یکشنبه شب گذشته بود.

 

[1]- آقای هاشمی، در خطبه اول، طی هشدار شدیداللحنی، به گران‌فروشان اخطار کرد که دست از گران‌فروشی بردارند. در بخشی از این خطبه آمده است: «به‌عنوان رییس دولت و رییس‌جمهور منتخب مردم، از عوامل ناراضی‌کننده جامعه به هیچ عنوان چشم‌پوشی نخواهم کرد و با همان عزم جدی که در مبارزات قبل و بعد از انقلاب و در دوران جنگ تحمیلی و نیز بازسازی کشور داشته‌ام، پشت‌سر مبارزه با گران‌فروشی ایستاده‌ام و در جهت حل آن گام برخواهم داشت. ما در بحث عدالت و در توزیع و کنترل بر تجارت، از پیش وعده‌هایی به مردم داده‌ایم و اعلام کردیم که در اولویت برنامه اول، تولید را داریم و بعد از رساندن تولید به حد مطلوب، اولویت بعدی در توزیع و عادلانه کردن توزیع می‌باشد. تولید را سامان داده‌ایم و در زمینه کالاهای مصرفی، (پوشاک، کالاهای ساختمانی، مواد اولیه کارخانه‌ها، لبنیات و سایر نیازها و انواع خدمات، ما همه را به حدی رسانده‌ایم که آمار و ارقام به ما می‌گوید، نیاز جامعه می‌تواند به طور متعادل تأمین شود و قدرت صادرات را نیز در این بخش‌ها داریم. سخت‌ترین مرحله نیز این بود که تولید شکل بگیرد و مردمی که باور به تولید نداشتند، آن را باور کنند. بارها به اربابان توزیع گفتیم و به موقع خودش هم اخطار دادیم و نصیحت کردیم که به سراغ آنها خواهیم رفت و آنها باید خودشان را برای یک توزیع عادلانه آماده کنند. بحث گرانی انرژی و مواد سوختی که شروع شد، بهانه شده تا افراد فرصت‌طلب فکر کنند که اگر در آینده انرژی گران شد و بعداً روی کالاها تأثیر گذاشت، از امروز کالاهای خود را گران کنند. در این حرکت، دخالت‌ها و شیطنت‌های ایادی دشمن خارجی، روشن و شیوه تبلیغات آنها خیلی مشخص است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، خطبه‌های جمعه 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[2] - متن این پیام به این شرح ‌ است: بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم، جناب حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی‌رفسنجانی، رییس‌جمهور محترم و مکرم، با سلام و تحیت، بیانات امروز جناب‌عالی در خطبه جمعه،‌ درباره مبارزه با گران‌فروشی،‌ بی‌شک موجب خرسندی مردم عزیز و مورد پشتیبانی قاطع آنان است. گران‌فروشی،‌ پدیده زشت و ظالمانه‌ای است که بار سنگین آن غالباً بر دوش مردم ضعیف قرار می‌گیرد و از طرفی تلاش‌های اقتصادی مسئولان دولتی را که بحمدالله از موفقیت چشمگیری هم برخوردار بوده است،‌ ناموفق جلوه می‌دهد و زمینه برای تبلیغات خصمانه و دروغین دشمنان را فراهم می‌آورد؛ بنابراین مبارزه با گران‌فروشی، مبارزه با یک ظلم مضاعف است. از خداوند متعال مسئلت می‌کنم که دولت خدمتگزار را در این کار بزرگ موفق فرماید و از آحاد ملت عزیز و نیز از قوای محترم مقننه و قضاییه نیز می‌خواهم که با دولت در این کار، همکاری و معاضدت نمایند. والسلام علیکم و رحمت‌الله. سید علی خامنه‌ای.