خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • چهارشنبه ۳ فروردین ۱۳۷۳

چهارشنبه 3 فروردین 1373 // 10 شوال 1414 // 23 مارس 1994

 

با جمعی از همراهان به سمت بندرعباس پرواز کردیم. از فرودگاه بندرعباس برای افتتاح، با هلی‌کوپتر به محل اسکله جدید معادن و فلزات رفتیم. با کشتی اطراف اسکله گشتیم و توضیحات شنیدیم.

این اسکله، با یکصد میلیون دلار هزینه اجرا شده است. سیصد متر پهلوگیر و یک‌هزار و ششصد متر پل با عمق شانزده متر و راه دسترسی دارد. با کانالی که لایروبی شده است، به اعماق دریا متصل میشود. زیر پل، کانالهایی برای انتقال آب و مواد، تعبیه شده است. تجهیزات مدرن‌سازی بارگیری و انتقال بار به خشکی را آلمانیها، با یکصد و پنجاه میلیون دلار قرارداد اجرا میکنند.

در مراسم افتتاح، آقایان [سیدجلیل] سیدزاده، استاندار هرمزگان و [حسین] محلوجی، وزیر معادن و فلزات گزارش دادند. صحبت تشویقآمیز داشتم.[1] سپس از طرحهای درحال اجرای آلومینیوم المهدی و پالایشگاه هشتم هرمزگان بازدید کردیم؛ هر دو خیلی عظیم‌اند و به سرعت در حال اجرا هستند.

با اتومبیل به محل شهرِ جدید در حال تأسیس «علوی» رفتیم. باران هم میبارید که برای بندرعباس خیلی مفید و مهم است. در مسیر، از جلگه تازیان و شهرک اختصاصی نفت در آنجا هم گذشتیم. با هلیکوپترها به فرودگاه رفتیم. چون ظهر گذشته بود و همراهان گرسنه و تشنه بودند، در مسیر مقداری آب‌میوه و شیرینی خوردیم. به کیش برگشتیم. ناهار آماده بود که با تأخیر، در ساعت سه‌ونیم صرف شد.

عفت و فاطی و فرشته و بچههای مرحوم اخوی حاج قاسم و مهدی و یاسر[2] هم بودند. شب، امام جمعه بندرعباس آمد و نیازها را گفت. از استاندار، انتقاد کمرنگی داشت. آقای سیدزاده هم از امام جمعه راضی نیست. به او تذکر دادم و گلههای آقای [علی‌محمد] بشارتی، [وزیر کشور] را در سفر او به هرمزگان منتقل کردم.

 

 

[1] - آقای هاشمی، در جمع مسئولان و کارکنان مجتمع فولاد هرمزگان، از پالایشگاه هشتم نفت، کشتی‌سازی خلیج‌فارس، مجتمع آلومینیوم المهدی و تأسیسات بندری شهید رجایی، به عنوان طرح‌های مهم و زیربنایی یاد کرد و دورنمای استان هرمزگان را روشن توصیف نمود. ایشان گفت: «چنین مجموعه صنعتی اقتصادی، در هیچ نقطه‌ای از کشور وجود ندارد و امکانات فراهم شده در استان هرمزگان، این امکان را می‌دهد که در آینده تمامی کشورهای آسیای میانه و حتی روسیه، به‌این نقطه به عنوان بهترین راه ارتباطی با دنیا اتکا کنند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، زیر نظر عماد هاشمی، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[2] - بانو عفت مرعشی، همسر آیت‌الله هاشمی، فاطمه، محسن، فائزه، مهدی و یاسر، فرزندان ایشان، دکتر حمید لاهوتی و دکتر سعید لاهوتی، دامادهایشان، اعظم هاشمی‌پور، فرشته هاشمی و مریم سالاری، عروس‌های خانواده و عماد، علیرضا، احسان، فؤاد، یاسین و لیلی هاشمی و علی، حسن، سارا و مونا لاهوتی، نوه‌های ایشان هستند.