خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • سه شنبه ۵ مهر ۱۳۷۳

سهشنبه 5 مهر 1373 20 ربیعالثانی 1415//27 سپتامبر 1994

 

 از منزل به مجتمع تحقیقاتی عصر انقلاب، وابسته به سازمان پژوهش‌های علمی و

صنعتی ایران رفتیم. منطقه وسیعی است، با زمین وسیع و ساختمان فراوان. دکتر [سیداحمد] معتمدی، رییس سازمان، از تعداد طرحها، به ثمر رسیدهها و در دست اقدام‌ها گزارش داد. در سال جاری، به خاطر اصلاح قیمت ارز مراجعه صنعتگران خیلی زیاد شده و مبالغ قراردادها چندین برابر شده و سازمان بسیار فعال شده است. حدود پنج ساعت از طرحها و پروژه بازدید کردم. موارد جالبی در میان آنها بود؛ منجمله یک کارخانه کوچک مقواسازی از کاه و چوب گز و... با الیاف بلند که به قیمت ارزان و قابل استفاده در روستاها و طرح مبارزه بیولوژیک با آفات کشاورزی و ساخت مواد اصلی داروها را دیدم. در جمع کارکنان سخنرانی کردم و تشویق‌شان نمودم.[1] بعد از مصاحبه با صداوسیما به دفتر برگشتم.

در ساعت دوونیم بعد از ظهر، کمیته بند 3 جلسه داشت. دربارة سیاستهای ارزی بحث کردیم و قرار شد، نیاز ارزی مسافران در بانکها هم داده شود تا جلوی دلالان و صرافیهای غیرمجاز گرفته شود. همچنین ارز کارهای اساسی و ضروری، در حد نیاز داده شود و دربارة تجدید پیمان ارزی بررسی کنند.

تا ساعت نُه شب کارها را انجام دادم و به خانه آمدم. میهمانهای عفت رفتهاند و او از برنامهها و پذیراییها راضی است.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «امروز عمده‌ترین نیاز کشور، تقویت تحقیق و پژوهش است و بدون تحقیقات، پایه‌های استقلال کشور، محکم و استوار نخواهد بود. نتایج تحقیقات علمی، معمولاً پس از گذشت مدت زمان نسبتاً طولانی آشکار می‌شود و اگر امروز بهای لازم را به این بخش مهم ندهیم، مطمئناً در آینده پشیمان خواهیم شد. سرمایه‌گذاری در بخش پژوهش، نه یک هزینه بلکه در واقع یک صرفه‌جویی اقتصادی است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.