خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • دوشنبه ۴ مهر ۱۳۷۳

دوشنبه 4 مهر 1373 // 19 ربیعالثانی 1415// 26 سپتامبر 1994

 

ساعت نُه صبح برای شرکت در مراسم شروع سال‌تحصیلی دانشگاهها به دانشگاه تهران رفتیم. رییس دانشگاه تهران، معاون و وزیر بهداشت گزارش دادند. جوایز نفرات اول، دوم و سوم کنکور را دادم. صحبت مفصلی دربارة موفقیتهای کمّی و کیفی و برنامههای آینده آموزش عالی را مطرح کردم.[1]

به دفترم رفتم. سران سپاه و وزارت نیرو آمدند و قرارداد ساخت بدنه سد عظیم کرخه را به مبلغ چهل و هشت میلیارد تومان و زمان تحویل پنج‌ساله، در حضور من امضا کردند. آقای [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو]، آقای [جاسم] جادری، [نماینده دشت‌آزادگان] و آقای [محسن] رضایی، [فرمانده کل سپاه] صحبت کردند.[2] با فیلم و اسلاید، توضیحات خوبی دربارة این سد و استعداد برق‌آبی کشور و برنامهها دادند. من هم صحبت کوتاهی کردم.[3] بزرگ‌ترین مخزن سد را در این سد خواهیم داشت.[4] دکتر [احمدعلی] نوربالا، رییس دانشگاه شاهد آمد. گزارش کار داد و از کمی حمایت رییس بنیاد شهید شاکی بود؛ خواستار حمایت بیشتر شد.

عصر جلسه وزرا و معاونان اقتصادی، دربارة منابع برنامه دوم داشتیم؛ سپس با هیأت کمیسیون تلفیق مجلس با حضور رییس مجلس که تا ساعت ده طول کشید. دربارة قیمت سوخت، وقت زیادی صرف شد و به نتایج محدودی رسیدیم. شام را میهمان ما بودند. ساعت یازده شب به خانه رسیدم. عفت و میهمانان لیبیایی‌اش در پارک جمشیدیه بودند.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «اساس تحول و تکامل جامعه را باید در تربیت نیروی انسانی متخصص و صالح جستجو کنیم. در صورت عدم وجود نیروهای شایسته و کارآمد نباید انتظار پیشرفت و توسعه اساسی و زیربنایی را در کشور داشته باشیم. در برنامه پنج ساله اول، به بخش آموزش و بویژه آموزش عالی توجه ویژه‌ای شده بود که تحولات عظیمی را از نظر کمی و کیفی در این بخش مهم ایجاد کرد. افزایش کمی دانشجویان در مقاطع مختلف و تلاش برای ارتقای کیفی آموزش‌ها، از جمله اقدامات انجام شده در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بخصوص در طول برنامه اول بوده است. در سال تحصیلی جدید، بیش از 250 هزار دانشجوی جدید در رشته‌های مختلف وارد دانشگاه شده‌اند که این تعداد نسبت به سال گذشته 24 درصد افزایش را نشان می‌دهد. یکی از طرح‌های اساسی در برنامه دوم توسعه تربیت استاد و کادر آموزشی مناسب برای متعادل کردن نسبت استاد به دانشجو در مراکز آموزش عالی کشور است. تلاش برای برقراری عدالت در توزیع دانشجو و امکانات آموزشی در سراسر کشور و تقویت مقاطع تحصیلی تکمیلی، از اهداف دولت در طول سال‌های گذشته و برنامه دوم است. بیش از 5 میلیون متر مربع فضای مناسب برای دانشگاه‌ها در طرح‌های جدید در نظر گرفته شده است و پس از اجرای طرح‌های پیش‌بینی شده، دانشگاه‌های ایران از بهترین امکانات آموزشی و تحقیقاتی برخوردار خواهند شد. رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[2] - سردار سرلشکر محسن رضایی، فرمانده کل سپاه پاسداران و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، در این مراسم گفت: «از رییس‌جمهور و فرمانده فراموش‌نشدنی جبهه‌های نبرد، بسیار سپاسگزارم که در شرایط حساس دفاع مقدس، تحت اعتماد امام راحل‌مان وارد صحنه نبرد شدند و کشور ما را از حادثه‌ای بسیار خطرناک که تمامی دنیا برای وارد کردن لطمه‌ای جدی به آن بسیج شده بودند، با تدبیر و شایستگی و دلسوزی، نجات دادند و در کنار رزمندگان در خط مقدم نبرد، کشور ایران را به لطف امام زمان (عج) با سربلندی به هدف خود که همانا استقلال سیاسی بود، رساندند. ما خوشحالیم که یک بار دیگر در کنار (رییس‌جمهور در جبهه استقلال اقتصادی قرار گرفته‌ایم و آرزو داریم، با دستور ایشان در این صحنه نیز این جبهه مهم را فتح کنیم.»

[3] - آقای هاشمی با ابراز خرسندی از احداث سد کرخه توسط سپاه پاسداران، آن را افتخاری بزرگ برای وزارت نیرو و سپاه دانست و گفت: «سپاه پاسداران که در جبهه مقدس جنگ، نقش و اعتباری ویژه برای خود کسب کرد، امروز نیز در جبهه سازندگی و بازسازی، برگ زرین دیگری بر صفحات افتخارآمیز حیات خود خواهد افزود. دیروز آزادی زمین‌های خوزستان که توسط دشمن بعثی اشغال شده بود و امروز تبدیل آنها به مرکز صنعتی و کشاورزی کشور توسط سپاه اعتباری جاودانه و پایدار برای این نهاد محسوب می‌شود و اعتماد میان نیروهای مسلح و مردم را مستحکم‌تر می‌کند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.

[4] - سد کرخه یکی از بزرگترین سدهای خاکی دنیا و بزرگترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در ۲۲ کیلومتری شمال غربی شهرستان اندیمشک در استان خوزستان ساخته شده‌است. کرخه با تاجی به طول ۳۰۳۰ متر و ارتفاع ۱۲۷ متر از لحاظ حجم بدنه، بزرگ‌ترین سد تاریخ ایران است و با حجم مخزنی به میزان ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعب، بزرگ‌ترین دریاچه مصنوعی ایران را پدید آورده است. عملیات اجرایی این سد در سال ۱۳۷۰ آغاز و در سال ۱۳۸۰ به پایان رسیده است. متوسط تولید انرژی سالیانه این نیروگاه روزمینی ۹۳۴ میلیون کیلووات ساعت است.