خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۷۳

 

پنج‌شنبه 31 شهریور 1373 //15 ربیع‌الثانی 1415//22 سپتامبر 1994

 

 ساعت‌ها را یک ساعت به عقب کشیدیم. ساعت نُه و نیم سابق و هشت و نیم جدید، برای مراسم رژه نیروهای مسلح در اولین هفته دفاع مقدس، به میدان آزادی رسیدیم؛ سخنرانی کوتاهی کردم[1] و رژه واحدهای نمونه ارتش و سپاه و بسیج و ناجا را تحویل گرفتم. به دفترم رفتم.

آقای ابومرزوق، مسئول عمده حماس فلسطین و همراهانش آمدند. گزارشی از وضع فلسطین و برنامه‌ها و خط مشی حماس دادند و من سئوالات زیادی از آنها، دربارة وضع و کارشان کردم. بناست به مبارزه و جهاد ادامه بدهند و با [یاسر] عرفات، [رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین]، همکاری نکنند. مدعی بودند، جز ایران، هیچ دولت اسلامی و عربی به آنها کمک نمی‌کند و فقط کمک‌های مردمی را دارند.

آقای [هادی] نژادحسینیان، [وزیر صنایع سنگین] آمد. توضیحاتی دربارة کارها داد و تلاش داشت، ابهامات احتمالی را برطرف کند. مایل است او را به مجلس معرفی کنم، ولی آمادگی هم دارد، اگر دیگری معرفی شود، با او همکاری کند. عصر به خانه آمدم. کارها را به خانه آوردم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «هفته دفاع مقدس، فرصت مناسبی است، برای اینکه ملت ما یک‌بار دیگر با دوران دفاع مقدس و روزهای شکوهمند جهاد و ایثار تجدید عهد کنند. نفس تجدید خاطره‌های آن دوران پُر از ابهت و عظمت، برای آنهایی که در صحنه بودند، سازنده است و برای کسانی که نبودند و امروز با آن مسائل آشنا می‌شوند، الهام‌انگیز است. ما باید برای همیشه، این موقعیت تاریخی را حفظ کنیم و این افتخاری که نیروهای مسلح ما و مردم ما در تاریخ ایران ثبت کردند، برای آیندگان به ارث بگذاریم. برای نیروهای مسلح، فرصت مناسبی است که در این روزهای هفته دفاع مقدس، ارتباط جدیدی با ملت برقرار کنند و مردم را در جریان ریزه‌کاری‌های وظایف نیروهای مسلح قرار دهند و این حقی که نیروهای مسلح، به طور قطع در تاریخ و بر ملت ما پیدا کردند، سالی یک‌بار مرور شود و مردم به ارزش و عظمت و نقش سربازانشان و مدافعان از انقلاب و میهن توجه کنند. اگر از این‌گونه قدردانی‌ها نباشد، در تاریخ انسانیت، بسیاری از ارزش‌ها پایمال می‌شود. این قدردانی‌ها نیروهای دست اندرکار خلق ارزش‌ها را ترغیب می‌کند و آنها را قانع می‌کند که مردم قدرشناس هستند و قدر جهاد و ایثار و فداکاری، در تاریخ گم نمی‌شود؛ بنابراین ما باید بر حُسن اجرای برنامه‌های هفته دفاع مقدس تأکید کنیم.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.