خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۷۳

دوشنبه 14 شهریور 1373 //27 ربیع‌الاول 1415// 5 سپتامبر 1994

 

جمعی از اعضای دفتر [آقای حبیب‌الله محمدیان]، نماینده رهبری در سیستان و بلوچستان آمدند. گزارش وضع اهل سنت استان را از لحاظ روحانیت، طلبه‌ها، تحصیلات دینی و کلاسیک و قبایل و عشایر و احساسات آنها دادند. دستوراتی در خصوص رفتار دوستانه و جلب اعتماد آنها دادم. خواستند که دستگاه‌های دولتی، هماهنگی داشته باشند.

آقای [علی] شیرازی، نماینده عقیدتی در نیروی دریایی سپاه آمد. گزارشی داد و کمک

 خواست و نیز برای طلبه‌های رفسنجانی کمک خواست. آقای [سیدمحمدباقر] مُهری از کویت آمد. گزارشی از وضع کویت، استقبال روحانیت شیعه آنجا و ایرانیان آنجا داد و شکایت از افراد تند رادیکال که او را تحت فشار قرار می‌دهند و نیز از دفتر رهبری شکایت داشت که تحت تأثیر آنها هستند و اظهار خوشحالی نمود، از اینکه به او تذکر دادم که تندروی نکند. مدیران بانک‌ها آمدند. دکتر [محمدحسین] عادلی، [رییس‌کل بانک‌مرکزی] گزارش داد. من صحبت تشکرآمیز کردم و خواستم در برنامه دوم فعال‌تر باشند.[1]

ظهر عفت و سارا، [دختر فاطی] آمدند. عفت برای خرید مانتو برای سارا که تصمیم گرفته مانتو بپوشد، پول گرفت. عصر شورای اقتصاد جلسه داشت.

 

 

[1] - آقای هاشمی، با قدردانی از خدمات با ارزش سیستم بانکی کشور در طول برنامه اول توسعه، افزایش میزان سپرده‌گذاری‌های مردم در بانک‌ها و استفاده اصولی و برنامه‌ریزی شده از این‌گونه سرمایه‌ها را دلیلی بر درست بودن جریان‌های اقتصادی کشور دانست و با تأکید بر ضرورت جلب اعتماد بیشتر مردم به سیستم بانکداری اسلامی اظهار داشت: «با شرایط مطلوب فراهم شده پس از اجرای برنامه اول توسعه و افزایش قدرت سازندگی داخلی، زمان بسیار مناسبی برای تلاش و پشتیبانی بانک‌های کشور، در جهت تکمیل کارهای زیربنایی فراهم شده است. ظرفیت جذب امکانات برای برنامه‌های مهم سازندگی، بسیار بیشتر از میزان کنونی است و اگر برای مردم به خوبی روشن شود که سرمایه‌های آنها در جهت استحکام و تثبیت زیربنای اقتصادی کشور و نیل به‌خوداتکایی بکار گرفته می‌شود، قطعاً به سیستم بانکداری کشور امیدوارتر می‌شوند. سیستم بانکی دولتی، در مقایسه با جریان‌های خارج از سیستم بانکی که عمدتاً به عنوان عامل تخریب و مزاحم اقتصاد کشور عمل کرده‌اند، سلامت و کارآیی بیشتری داشته است. با توجه به کاهش مصرف ارز در کشور و بالارفتن میزان تولید داخلی، میدان وسیعی برای جذب سرمایه‌های مردمی ایجاد شده است که می‌توان در اجرای برنامه دوم توسعه کشور روی آن حساب کرد. وجود امکانات فراوان، نیروی انسانی کافی، داشتن مصالح ساختمانی مورد نیاز، از عوامل مهم توسعه است. با بهره‌گیری اصولی و برنامه‌ریزی شده از استعدادهای موجود، مشکلات اساسی کشور حل شده و دولت توانسته است، با پشتیبانی بانک‌ها، طرح‌های بزرگ و اشتغال‌زا را که تأثیر زیادی در زندگی مردم و رونق اقتصادی کشور دارد، اجرا کند. دولت با همین سیاست و با استفاده از تجربه‌های گذشته، اصلاح نظام اقتصادی و توسعه کشور را در برنامه دوم ادامه خواهد داد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.