خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۷۳

یکشنبه 13 شهریور 1373 //26 ربیع‌الاول 1415// 4 سپتامبر 1994

 

عقد ازدواجی برای آقای فقیهی، یکی از آشنایان قدیمی بستم. مدیران وزارت تعاون آمدند. آقای [غلامرضا] شافعی، [وزیر تعاون] گزارش داد و من هم صحبت کردم.[1] خواستم برای کشف عوامل عدم تحرک مطلوب تعاونی‌ها، بیشتر بررسی کنند. آقای [شیخ عبدالله] نظری، از علمای مازندران، همراه چند نفر از دوستانش آمدند. برای لوله‌کشی آب روستاهای سوادکوه و توجه بیشتر استاندار به او استمداد کرد.

ظهر یاسر آمد. گفت واحدهای تابستانی‌اش در دانشگاه تمام شده است. عصر اخوی محمد آمد. دربارة وصیت‌نامه حاجیه والده و خمس مبلغ یک و نیم میلیون تومان اندوخته والده از درآمد پسته‌هایش، نظر خواست. گفتم در بهرمان کار خیری انجام دهد. جلسه هیأت دولت داشتیم. دربارة آنتن‌های ماهواره صحبت شد و ناتمام ماند. چند مصوبه داشتیم.

شب، آیت‌الله خامنه‌ای میهمانم بودند. دربارة روابط با عربستان سعودی، اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی، نیازهای مالی نظامی‌ها، تبلیغات بیشتر من برای دانشگاه‌ها از صدا و سیما با مردم، بانک مرکزی، ماهواره و کنفرانس جمعیت در قاهره مذاکره و تصمیم‌گیری نمودیم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «در حال حاضر زمینه رشد تعاونی‌ها در کشور فراهم شده و مسئولان این بخش، باید با جدیت موانع احتمالی این راه را برطرف کنند. با توجه به‌اهتمام دولت به اصلاح نظام توزیع در برنامه (دوم، شرکت‌های تعاونی باید مانند زنجیره‌ای گسترده در سراسر کشور، سهم فعال و جدی‌تری را در دو بخش تولید و توزیع به‌عهده بگیرند تا از این طریق، ضمن آشنایی بیشتر مردم با تعاونی‌ها به تحقق عدالت اجتماعی نیز کمک کنند. ایجاد صنایع تبدیلی به وسیله تعاونی‌ها در بخش‌های کشاورزی، دامداری و شیلات، از دیگر میدان‌های عمل است. امیدواریم با تربیت نیروهای مدبر و کارآمد، برنامه‌ریزی و تدوین اهداف درازمدت، توسط کمیته‌های تخصصی و استفاده از تجربه‌های موفق سایر کشورها در این زمینه، شاهد مشارکت فعال‌تر تعاونی‌ها در برنامه‌ها و طرح‌های برنامه دوم توسعه دولت به ویژه در امر تولید و توزیع عادلانه کالا و خدمات در کشور باشیم.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.