خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • دوشنبه ۷ شهریور ۱۳۷۳

دوشنبه 7 شهریور 1373 20 ربیع‌الاول 1415// 29 آگوست 1994

 

 آقای [غلامرضا] فروزش، [وزیر جهاد سازندگی] آمد و گزارش کارهای جدید جهاد را داد؛ منجمله آزمایش موشک دویست و پنجاه کیلومتر هدایت‌شونده که طراحی و ساخت کامل جهاد است؛ خوشحال‌کننده است. از برنامه‌ها و تبلیغات هفته دولت اظهار رضایت کرد.

آقای ساوه، [مدیر صنایع شیمیایی پارچین] آمد و گزارش صنایع شیمیایی ساصد، [=سازمان صنایع دفاع] را داد. اکنون قسمت اعظم تولیدات، مصرف غیرنظامی دارد و حجم عظیمی است. پسر شهید [محمدعلی] رجایی به مناسبت سالگرد شهادت پدرش آمد.

آقایان [علی] حجتی کرمانی و [مصطفی] محقق داماد و [سید محمدکاظم موسوی] بجنوردی آمدند و برای مؤسسه دائره‌المعارف بزرگ اسلامی[1] استمداد کردند. خواستند، منزل پدری آقای حجتی در کرمان، مجتمع فرهنگی شود.

آقای [محمدحسین] رضایی، مسئول سازمان حج آمد. گزارش عملکرد حج و وضع عُمره جاری و زیارت سوریه را داد. سفر سوریه کاملاً مردمی شده و دولت نظارت دارد. عُمره هم خودکفا است، اما حج سوبسید [= یارانه] می‌گیرد.

عصر شورای اقتصاد جلسه داشت. دربارة تعرفه‌ها و خدمات پزشکی بحث شد، اما ناتمام ماند. پیشنهاد افزایش تعرفه‌ها را دادند. دربارة سیاست‌های بودجه سال 1374 و افزایش حقوق کارکنان دولت در سال آتی بحث شد. محققان گروه معارف قرآن قم آمدند، مذاکره کردیم. دربارة نمایه‌سازی‌ها و نقاط ضعف کار [تفسیر راهنما] تذکر دادم؛ بخشی را پذیرفتند.

 

[1] - مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، مؤسسه‌ای علمی ـ پژوهشی است که به منظور تدوین دانشنامه‌های عمومی و تخصصی و کتب مرجع در ابعاد مختلف، به ویژه فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی، بنیاد نهاده شده است. این مرکز، تاکنون آثار متعدّدی را در زمینه‌های مختلف اسلام شناسی و ایران‌شناسی، تألیف و منتشر کرده است که برخی از آنها جوایز متعددی را کسب کرده‌اند.