خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۷۲

یکشنبه 30 مرداد 1373 12 ربیع‌الاول 1415// 21 آگوست 1994

 

مصاحبه طولانی با صداوسیما به مناسبت هفته دولت داشتم.[1] سئوالات خوب تنظیم شده بود و تقریباً همه مطالب مورد نظر مطرح شد. جلسه‌ای برای حل مشکل صادرات پسته داشتم. رقابت صادرکنندگان داخلی و رقابت تولیدکنندگان خارجی مثل آمریکا و وجود سم آفلاتوکسین در پسته ایران، قیمت پسته را در خارج پایین آورده و خطر ممنوع شدن ورود به بعضی کشورها در پیش است. قرار شد استاندارد را جدی‌تر بگیرند و با تشکیل اتحادیه صادرکنندگان، از رقابت نادرست جلوگیری شود.

[آقای حمیدرضا آصفی]، سفیرمان از فرانسه، تلفنی از تأخیر وقت مصاحبه با روزنامه فیگارو اظهار ناراحتی کرد؛ به خاطر اینکه مدیر این روزنامه، برنامه تعطیلات تابستانی‌اش را به خاطر مصاحبه به‌هم زده است؛ پذیرفتم که بیاید.

عصر در جلسه هیأت دولت تصمیم گرفتیم که ده منطقه از مناطق محروم را به خاطر شرایط خاص آنها، به عنوان اولویت یک در برنامه دوم مورد توجه قرار دهیم. دربارة محدود کردن دخانیات، تصمیمات فرهنگی گرفتیم.

در گزارش‌ها، نظرخواهی خبرنگاران مستقل از مردم آرژانتین در مورد صحت یا عدم صحت تبلیغات علیه ایران جالب است؛ نتیجه این شده که اکثریت نزدیک به اتفاق مردم، تبلیغات را باور نکرده‌اند و آن را نادرست می‌دانند.

محمدتقی، کارگرمان از نوق آمد. از سلامتی والده و همشیره‌ها و بیماری سخت محمد شریف و از وضع مردم و محصولات پسته در نوق و علی‌آباد و همچنین از آب‌دهی زیاد چاه‌های عمیق جدید تلمبه و بهرمان و سه قریه گفت.

 

[1] - در بخشی از این مصاحبه آمده است: «در مقطع کنونی، ما از یک مرحله بسیار مشکل و سخت عبور کرده‌ایم و در یک راه نسبتاً همواری قرار گرفته‌ایم که برنامه دوم، بستر خیلی مناسب‌تری نسبت به برنامه اول دارد. از لحاظ جهانی، آن روزها همه چشم‌ها به ما دوخته شده بود که ما زیر بار مشکلات جنگ و خرابی‌های کشور زانو بزنیم و تسلیم بشویم. می‌گفتند که احتیاجات، ما را وادار می‌کند که از آرمان‌ها دست برداریم و تسلیم شویم. این اتفاق نیفتاد و الان می‌بینند که جمهوری اسلامی روی پای خودش، با اتکای خودش و با تدبیر خودش، مرحله سخت بعد از جنگ را پشت سر گذاشته و حالا با زیربناهای نسبتاً مقبول در همه ابعاد، می‌تواند چاله چوله‌ها را هموار کند؛ اما علایمی پیداست که توطئه‌های جدیدی در مقابل خودمان خواهیم داشت، برای تضعیف انقلاب و این که ما را وادار بکند که از این استقلال در رأی و در نه گفتن به‌خواسته‌های نامشروع آنها دست برداریم. این جایگاه، هنوز ادامه برنامه بازسازی و سازندگی است و ادامه مقاومت است، در مقابل فشاری که ما از بعد از انقلاب داشتیم و قاعداً شکل آن باید عوض شود. بعد از یأس آنها در آن راهی که فکر می‌کردند ما را وادار به عقب‌نشینی می‌کنند، با هوشیاری و (اعتصام به‌آرمان‌های انقلاب و توجه کردن به مصالح جامعه و نیازهای کشور و جمع کردن بین این جهات، بر مشکلات فائق آمدیم.» رجوع‌کنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبه‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.