خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۷۳

 

 شنبه 29 مرداد 1373 11 ربیع‌الاول 1415// 20 آگوست 1994

 

وزیر کار کشور مالی برای ملاقات آمد. نامه رییس‌جمهورشان را آورد؛ مطلب تازه‌ای نداشت. حدس زدم، به خاطر پخش برنامه‌ای منفی در تلویزیون مالی، نوعی عذرخواهی و قول جبران بود که آن را نسبت به عوامل نفوذی مخالف اسلام دانست. دربارة کمک‌ها و همکاری‌ها صحبت شد.

شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. دربارة مسائل انفجار آرژانتین و جاسوسی سفارت سوییس بحث و تصمیم‌گیری شد. در خصوص انفجار آرژانتین، عجیب است که امپراطوری رسانه‌ای صهیونیست‌ها و استکبار، یک دروغ بزرگ را پایه این اتهام به ایران کرده‌اند؛ ادعا می‌کنند در اجلاسی در مشهد که رهبری و من و وزیرامورخارجه و فرمانده سپاه و افراد دیگری داشتیم، این اقدام انفجاری تصویب شده است؛ در حالی‌که اصلاً چنین جلسه‌ای در مشهد نداشتیم و ما اصلاً هیچ اطلاعی از قرار انفجار نداشتیم.

 عصر دکتر [حسن] روحانی، [دبیر شورای عالی امنیت ملی] آمد. برای سفر به هند، نظرم را گرفت و دربارة کلیات امنیت کشور و سیاست خارجی و انتقاد از تندروی‌ها حرف زدیم. آقای مهندس [میرحسین] موسوی، [مشاور سیاسی رییس‌جمهور] آمد. دربارة کشمیر، هند، عراق و... پیشنهادهایی داشت و برای کمک به محافظانش استمداد کرد.

[آقای غلامرضا انصاری]، کاردارمان در انگلیس آمد. گزارش تحلیلی از سیاست‌ها و عملکرد انگلیس داد و کسب نظر کرد. برنامه مجمع تشخیص مصلحت را تنظیم کردم. آقای [رسول] زرگر، معاون عمرانی وزیر کشور آمد. گزارش عملکرد شهرداری‌ها و رشد اعتبارات آنها از 23 میلیارد به 200 میلیارد تومان در طول برنامه اول و جبران حوادث غیرمترقبه و نیاز شهرداری‌ها و تخلف‌های شهرداری تهران، ضمن خدمات زیادش را گفت و برای کمبودها استمداد کرد.

دکتر حبیبی آمد. گزارش سفر به آذربایجان را داد. برای سفر چین مذاکره کردیم. دکتر عادلی، تلفنی از آمدن یکی از شرکت‌های نفتی هلندی برای اجازه عبور نفت حوزه‌های نفتی ترکمنستان از ایران خبر داد.