خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • سه شنبه ۱۶ فروردین ۱۳۷۳

سهشنبه 16 فروردین 1373 23 شوال 1414 // 5 آوریل 1994

 

 آقای [محسن] نوربخش، [معاون اقتصادی رییس‌جمهور] آمد. در مورد دریافت قسمتهای جدید وام از بانک جهانی گفت. آمریکا بر آلمان و ژاپن فشار آورده که مخالفت کنند. قرار شد قبلاً به آلمان و ژاپن تذکر بدهیم که حمایت کنند و در صورت اطمینان، پرونده را مطرح کنیم

در مورد گرفتن طلب ایران از مصر خبر داد که بانکی حاضر شده اصل پول را به ایران بدهد؛ به شرط آنکه از بهره آن صرف نظر کنیم. اصل وام، حدود یکصد و چهل میلیون دلار است که همین اندازه هم بهره دارد. مصر چون حکم کلوپ پاریس[1] را گرفته، نیمی از بدهیهایش بخشیده شده است. شرکتی هم حاضر شده همین اندازه کالا بدهد؛ قرار شد بیشتر بررسی کنیم.

امام جمعه مرودشت آمد و اوضاع آنجا را گفت. ضررهای مبارزه دو خط در شیراز را شرح داد. برای امور شخصی و تبلیغی استمداد کرد. فصلی از ارادتش به من گفت.

جمعی از بهورزان به مناسبت «روز بهورز» آمدند. دکتر [علیرضا] مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] گزارش داد و من برایشان صحبت تشویقآمیز داشتم.[2] جوایز را دادم. یکی از خانمهای برنده جایزه، اهل جوادیه نوق بود.

آقای مسیح مهاجری، [مشاور اجتماعی رییس‌جمهور] آمد. برخلاف ملاقات گذشته، از مدیریت آقای [مصطفی] میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، اظهار رضایت کرد. در مورد وضع ترکیه، نظرم را خواست و نیز برای کم کردن تعطیلات، پیشنهادی داشت که موافقت کردم در شورای فرهنگ عمومی، پیشنهادش را بیاورد.

عصر دکتر عادلی آمد. پیشنهاد داشت که استفاده از [ارز] صادرات برای واردات هم از کانال بانکها باشد. نگران بالا رفتن بیشتر قیمت ارز، در صورت عدم قبول این پیشنهاد است.

به دفترم گفتم، از رهبری برای ملاقات آشیخ محمد [هاشمیان، امام جمعه رفسنجان]، وقت بگیرد. دیشب برای علاج قانون عوارض بر صادرات پسته، به خانه آمده بود. شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. دو واحد از مواد تحصیلی رشتههای عمومی دانشگاهها - از فارسی و انگلیسی- را کم کردیم. شب به خانه آمدم.

 

[1] - کلوپ پاریس، در سال ۱۹۵۶ به پیشنهاد وزیر دارایی فرانسه تشکیل شد. هدف از تشکیل این نهاد غیررسمی، مذاکره دربارة بدهی‌های دولتی آن دسته از کشورهایی است که برای پرداخت وام مشکل دارند. این نهاد که در آغاز از ۱۱ کشور تشکیل شده بود، اکنون ۱۹ عضو دارد. رییس کلوپ، اغلب رییس خزانه ملی فرانسه یا یکی از همکاران نزدیک اوست. نتیجه مذاکرات کلوپ پاریس، به لحاظ فقدان جایگاه قانونی، صرفاً توصیه محسوب می‌شود و زمانی به مرحله عمل می‌رسدکه کشورهای وام‌دهنده، تصمیم می‌گیرند آنها را از طریق توافق‌های دوجانبه به کار بندند. تنها این توافق‌ها هستند که ارزش قانونی دارند. با این همه کشورهای عضو کلوپ، همواره توصیه‌های آن را دنبال و از اصل همبستگی که همه آنها را گردهم آورده است، پیروی می‌کنند.

[2] - ایشان با تأکید بر اولویت پیشگیری از بیماری بر درمان، از مردم به‌ویژه در مناطق روستایی و محروم خواست ضمن همکاری کامل با مأموران مجری طرح واکسیناسیون اطفال و خانه‌های بهداشت روستایی از این طرح استقبال کنند و با مراجعه به این‌گونه مراکز درمانی، در انجام طرح‌های بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌ها مشارکت فعال‌تری به‌عمل آورند. آقای هاشمی، از تعمیم بهداشت در جامعه به‌ویژه در مناطق روستایی و دورافتاده، به عنوان کاری اساسی و خدمتی انسانی و ارزشمند نام برد و تأکید کرد: «افزایش خانه‌های بهداشت روستایی در برنامه اول توسعه اقتصادی - اجتماعی دولت و کاهش مرگ و میر کودکان و مادران باردار که مورد توجه مجامع و شخصیت‌های بهداشتی، درمانی بین‌المللی نیز قرار گرفته است، از جمله افتخارات نظام اسلامی ایران است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.