خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۷۳

سه‌شنبه 25 مرداد 1373 //7 ربیع‌الاول 1415//16 آگوست 1994

 

جمعی از علمای اهل سنت از استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان، کردستان، هرمزگان، کردستان و همچنین ترکمن‌صحرا آمدند. آقای مولوی [محمداسحاق] مدنی، [مشاور رییس‌جمهور در امور اهل‌سنت]، صحبت گزارش‌گونه داشت و از وفاداری آنها گفت. من صحبت مفصلی دربارة وحدت کردم و دلجویی نمودم.[1] از مسائل مسجد فیض و... آزرده‌اند. قبل از جلسه، آقای ربانی، نماینده رهبری در سیستان و بلوچستان مطالبی گفت. روحیه تندی نسبت به اهل سنت دارد و آنها از او ناراضی‌اند.

[آقای سید محمود صدری]، سفیرمان در رومانی آمد. صحبت از توسعه همکاری بود؛ امسال سطح معاملات خیلی پایین آمده است. سفیرمان در برونئی آمد و برای مأموریتش نظر خواست. گفت، کالاهای نمایشگاه اخیرمان در آنجا را تماماً مردم با علاقه زیاد خریده‌اند.

 [آقای سیاوش زرگر یعقوبی]، سفیر جدیدمان در عمان آمد. گفت به خاطر قبول انتقال کردهای مهاجر عراقی از طریق خاک ایران به عراق، خیلی ممنون‌اند. مشکل برایشان بوده و به خاطر مسائل یمن، آمادگی بیشتر برای توسعه روابط با ما دارند؛ پیشنهاد توجه بیشتر به کشورهای جنوب خلیج‌فارس شد.

آقای [مصطفی] میرسلیم، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی] آمد. برای مسائل وزارت ارشاد و کاغذ و دستور جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مذاکره شد. دکتر مرندی، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] و همکارانش آمدند. دربارة گرفتن دانش فنی واکسن هپاتیت از کوبا یا بلژیک مشورت کرد؛ گفتم براساس امتیازها باشد، نه ملاحظات روابط خاص.

عصر شورای عالی اداری جلسه داشت؛ در خصوص تسهیل در ارزیابی مدارک فارغ‌التحصیلان خارج از کشور تصمیم‌گیری شد.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «در حال حاضر که عصر احیای تفکر دینی است، همه تلاش استکبار و الحاد این است که تمام الهیون جهان را در مقابل یکدیگر قرار دهد که ایجاد تفرقه میان شیعه و اهل سنت از جمله توطئه‌های ریشه‌دار و تاریخی آنان است. دشمن، امروز از عالم شیعه و اهل سنت هراس دارد؛ باید هوشیار باشیم با محور قرار دادن قرآن، به عنوان اصل وحدت و توجه به منافع و مصالح ملی و اسلامی و برخورد واقع‌بینانه و موشکافانه با مسائل، عوامل وحدت را تقویت و عناصر تفرقه را شناسایی و از بین ببریم. در انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، منافع اسلام مقدم‌تر از هر چیزی است و ما با محور قرار دادن دو اصل ایرانی و مسلمان بودن، با تمام فرقه‌های (مذهبی در داخل کشور و سراسر جهان، اصل مشترک داریم و براساس آن عمل می‌کنیم. توسل به‌زور، برخورد اهانت‌آمیز و به‌دور از منطق و استدلال با ادیان و مذاهب مختلف حتی غیرمسلمان، عملی مطرود و بسیار منفی است. اسلام دین برهان، منطق و اقناع است. اهانت، زورگویی و برخوردهای جاهلانه افراد نادان و مفسده‌جو را نباید به‌حساب دین، علما و نظام اسلامی گذاشت و نباید اجازه داد از این‌گونه حربه‌ها که موجب تضعیف اسلام و کشور می‌شود، به کار رود. رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.