خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • یکشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۷۳

 

 یکشنبه 23 مرداد 1373 //5 ربیع‌الاول 1415// 14 آگوست 1994

 

تیم‌های پیروز در المپیادهای بین‌المللی دانش‌آموزان در رشته‌های فیزیک، شیمی، ریاضی و کامپیوتر آمدند. آقای دکتر [محمدعلی] نجفی، [وزیر آموزش و پرورش] گزارش داد. من هم تشویق‌شان کردم[1]؛ به هر یک از آنها، یک کامپیوتر و به استادان و سرپرستان، هر کدام، یک سکه بهار آزادی هدیه دادم؛ پنج نفرشان دخترند.

آقای میرزاده، [معاون اجرایی رییس‌جمهور] آمد و برای مسائل بازسازی کمک خواست. جلسه‌ای برای ساحل‌سازی دریای خزر داشتیم. از وزارت راه و ترابری، وزارت نیرو و سازمان برنامه و بودجه بودند. محسن، [رییس دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور] گزارش داد و مسأله را طرح کرد. پس از مذاکرات، قرار شد یک قطعه ده کیلومتری، برای نمونه و آزمایش، به پیمان داده شود. در این روش ساحل‌سازی [= ساحل پرورشی]، ماسه‌های کف دریا، به ساحل پمپ می‌شود. این کار در ایران سابقه ندارد، اما در سواحل شمال اروپا معمول است.

عصر هیأت دولت جلسه داشت. بحث تعویض گذرنامه‌ها و سرمایه‌گذاری خارجی در دستور بود.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «پیروزی دانش‌آموزان، افتخاری برای کشور است. ما نباید از این پیروزی به سادگی بگذریم، زیرا نشانگر تلاش و برنامه‌ریزی دقیق و منظم مسئولان آموزشی کشور است. در این المپیادها، کشورهای بزرگ علمی و پیشرفته و با امکانات بسیار گسترده حضور دارند، ولی باز نتوانستند مانع درخشش استعدادهای درخشان ما باشند. بسیاری از توفیق‌های ما در قبل و بعد از انقلاب، در بخش فرهنگی و به ویژه آموزش و پرورش بوده است. فرهنگیان از نیروهای عزیز جامعه ما هستند که بدون هیاهو، زرق و برق و شعار و تظاهر به خدمت مشغول هستند. 17 میلیون دانش‌آموز، ذخایر خاص و ارزشمند کشورمان هستند که توسط مسئولین باید در دامن اسلام، به سلاح‌های علمی فکری و معنوی تجهیز شوند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های (سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.