خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۷۳

 دوشنبه 17 مرداد 1373 //29 صفر 1415 // 8 آگوست 1994

 

[آقای عیسی کلانتری]، وزیر کشاورزی و دکتر [عزت] اکبرزاده آمدند. گزارش پیشرفت کار تحقیقاتی ساخت و تولید سموم را دادند. گفت، حدود پنجاه درصد از سموم مورد نیاز را ساخته‌اند و سال آینده 82 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داریم. تشکر کردم، ولی باور نکردم و قرار شد رسیدگی کنم؛ کار مهمی است و فعلاً سرّی است.

[آقای عباس آخوندی]، وزیر مسکن و شهرسازی آمد. از موفقیت فعال کردن صندوق‌های پس انداز مسکن گفت و استقبال خوب مردم و گزارش وضع طرح اصلاح ساختار اطراف حرم [حضرت معصومه (س)] قم را داد و پیشنهادهایی داشت که قبول کردم. قرار شد پیگیری کنیم؛ طرح خوبی است. آستانه قم پیگیر است. آیت‌الله خامنه‌ای هم موافقند.

آقای [غلامعباس] زائری، استاندار جدید هرمزگان آمد. نظراتم را برای سیاست کارش گرفت؛ بر مبارزه با قاچاق و پشتیبانی طرح‌های مهم و مناطق آزاد و توجه بیشتر به نقاط محروم تأکید کردم.

آقای مهاجری، [مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی و مشاور اجتماعی رییس‌جمهور] آمد و از کار روزنامه و مشاورت در وضع فعلی اظهار خستگی کرد و خواستار شغلی جدید و فرهنگی شد؛ قرار شد فکری بکنیم. با تأسیس روزنامه دولت [= ایران]، اظهار مخالفت کرد.

عصر شورای اقتصاد برای امور مناطق آزاد و توسعه شهر تهران جلسه داشت. برای پُرکردن دندانم که اخیراً خالی شده و نصب روکش که کنده شده است، به دندان‌پزشکی

 مراجعه کردم. شب به حسینیه قصر فیروزه رفتم و در مراسم عزاداری سپاه صحبت کردم.[1] دیروقت به خانه رسیدم. عفت دیرتر رسید. دیدن فاطی و بچه‌ها رفته بود؛ از مصر برگشته‌اند.

 

[1] - آقای هاشمی، با ارائه تحلیلی از زندگانی سراسر مبارزه ائمه اطهار علیهم‌السلام، به بیان ویژگیهای حرکت سیاسی حضرت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت امام رضا (ع) و نقاط مشترک تاریخ زندگی این دو بزرگوار پرداخت و با اشاره به مبارزات قهرآمیز و سازش ناپذیری دیگر امامان معصوم در برابر حکومت‌های ستمگر زمان خود خاطرنشان ساخت: «یکی از گام‌های بلند پیشرفت شیعه در زمان حرکت صلح‌آمیز امام حسن (ع) و امام رضا (ع) برداشته شد و مهم‌ترین آثار شیوه مبارزه، این بزرگوار نجات شیعه از گرفتاری‌ها، ستم‌ها و فشارهای سیاسی آن دوران بود. ما از زندگی و تاریخ سیاسی امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) این درس را آموخته‌ایم که نمی‌توان با تاریخ و جریانات متحول زندگی، خشک و یک‌جانبه و دُگم برخورد کرد، بلکه باید با منطق و هوشیاری براساس ضرورت و مصلحت شیوه حرکت را انتخاب کرد. جان، مال و آبرو در مقابل حق و راه خدا بی‌ارزش است و کسب رضایت خداوند، عالی‌ترین هدف ماست که گاهی با جنگ و گاه از طریق صلح، با تشخیص رهبران جامعه تحقق می‌یابد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی‌رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.