خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۷۳

دوشنبه 15 فروردین 1373 22 شوال 1414 // 4 آوریل 1994

 

 مقداری در منزل مطالعه کردم. ساعت نُه‌ونیم صبح به دفترم رسیدم. بعد از انجام کارهای دفتر، نُه‌ونیم ملاقاتها شروع شد. آقای سیروس ناصری، نماینده ایران در [مقر اروپایی سازمان ملل در] ژنو آمد و پیشنهاد یک مقام آمریکایی را برای شروع مذاکره ایران و آمریکا آورد. گفتم، اول باید آمریکا در عمل، حُسن‌نیت خود را اثبات کند و به قراری که چند سال پیش، از طریق دبیرکل سازمان ملل در مورد میانجیگری ایران برای آزادی گروگانهای غربی در لبنان گذاشته بودند، عمل کنند. در مورد مذاکره با عراق، برای استفاده از این اهرم در مقابل غربیها و عربها نیز مذاکره شد.

آقای مجید انصاری آمد. مدعی شد که نیروهای رادیکال را از دستگاهها تصفیه می‌کنند؛ گفتم این ادعای آنها از چهار سال پیش است و درست نیست؛ دلیل و مورد بیاورند که نتوانست اثبات کند. گفتم بعداً لیست بدهد. از برخورد حذفی شورای نگهبان در انتخابات آینده مجلس، اظهار نگرانی کرد و خواستار حمایت شد. برای مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) کمک خواست.

کمیته بند سه جلسه داشت. مقررات تخصیص ارز در سال 1373 و سهمیه‌ها معین شد. این جلسه، از ساعت دوازده ظهر تا نزدیک چهار بعد از ظهر طول کشید. خیلی خسته شدیم. فقط به نماز و ناهار دیروقت و کمی استراحت رسیدم.

مجدداً ساعت پنج بعد از ظهر، شورای اقتصاد جلسه داشت. چند مصوبه داشتیم. همچنین قرار قیمتگذاری و کنترل بعضی از کالاها را گذاشتیم. ساعت نُه‌ونیم شب به خانه رسیدم. میهمان از بستگان داشتیم.