خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • سه شنبه ۴ مرداد ۱۳۷۳

سه‌شنبه 4 مرداد 1373 16 صفر 1415 // 26 جولای 1994

 

مسأله انفجار مرکز صهیونیستی در آرژانتین، هنوز مورد توجه است و صهیونیست‌ها ایران را متهم می‌کنند.[1] تا ساعت ده و نیم کارها را انجام دادم. [آقای محمدمهدی پورمحمدی]، سفیر جدیدمان در دانمارک برای خداحافظی و نظرخواهی آمد.

برای شرکت در جلسه ملاقات آقای دمیرل با آیت‌الله خامنه‌ای، به دفتر رهبری رفتم. قبل از جلسه، نتایج مذاکرات را بررسی کردیم و دربارة ریاست قوه قضاییه و بنیاد مستضعفان صحبت کردیم. جلسه مذاکرات، خوب برگزار شد.

به دفترم برگشتم. مدیران سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی، [ایرنا] آمدند. آقای [فریدون] وردی‌نژاد گزارش داد و من صحبت تشویق‌آمیز کردم و تذکراتی در مورد جهت‌گیری خبرها و مقابله با توطئه‌های خبری ‌ دادم.[2] عکس دسته‌جمعی با من برداشتند.

عصر برای دور دوم مذاکرات با هیأت ترکیه به سعدآباد رفتم. قبل از جلسه رسمی، نتایج مذاکرات را بررسی کردیم. در مورد پرداخت معوقه‌ها، حمل و نقل دریایی و انتقال بارهای ایران از بنادر ترکیه، کار ناتمام مانده که قرار شد، دو ماه دیگر تکمیل شود. در جلسه رسمی، مذاکرات بیشتر بر محور حُسن انجام مذاکرات بود.

 پس از مذاکرات، همان‌جا ماندم. مقداری در باغ سعدآباد قدم زدیم. با اخوی محمد و حسین [مرعشی]، دربارة مسائل جاری صحبت کردیم. محمد به تازگی از نوق آمده، از سلامتی والده گفت. بعد از نماز، برای صرف شام خصوصی با آقای دمیرل، به اقامتگاه رفتیم. آن‌ها هم در این فاصله به رزیدانس خودشان رفته بودند.

کنار استخر، با حضور یک مترجم ایرانی و اخوی محمد، ساعتی مذاکرات خصوصی با

آقای دمیرل داشتیم. جو دوستانه بود. تحت‌تأثیر کارخانه مهمات‌سازی ما قرار گرفته است. مقداری دربارة پیشرفت صنایع ایران و صنایع نظامی گفتم؛ این موفقیت‌ها را نمی‌دانست. دربارة آینده عراق و کردها، مفصلاً صحبت کردیم. تأکید داشت که روابط را با آمریکا اصلاح کند. مشکل حل مسأله عراق را تا حدودی نگرانی از نفوذ آینده ایران می‌دانست. گفتم به حُسن‌نیت آمریکا اعتماد نداریم. دیروقت به خانه رسیدم.

 

 

[1] - انفجار مرکز همیاری یهودیان، (آمیا) در ۲۷ تیر ۱۳۷۳ رخ داد که در جریان آن ۸۵ نفر از شهروندان یهودی‌تبار آرژانتینی، جان خود را از دست دادند و بیش از سیصد نفر زخمی شدند. این بمب‌گذاری، علاوه بر تاثیرگذاری بر وجهه جهانی جمهوری اسلامی و روابط با آرژانتین، تبعاتی نیز برای سیاست داخلی آرژانتین داشت؛ از جمله یکی از قضات این پرونده، به اتهام اقدام در ارائه شواهد کذب از کار برکنار شد. در سال ۲۰۱۲ میلادی، دستگاه قضایی (آرژانتین، کارلوس منم، رییس‌جمهور وقت این کشور را در ارتباط با پیگیری این بمب‌گذاری تحت پیگرد قانونی قرار داد. او متهم شد که با دریافت رشوه، کوشیده شواهد مربوط به ارتباط حزب‌الله لبنان با این بمب‌گذاری‌ها را پنهان کند. در تاریخ آرژانتین، رسیدگی به هیچ پرونده قضایی، به اندازه پرونده انفجار آمیا به طول نیانجامیده‌است. تاکنون بیش از هزار و دویست نفر، برای ادای شهادت به دادگاه احضار شده‌اند. دولت آرژانتین تاکنون سه بار جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در انفجار متهم کرده، اما تاکنون هیچ مدرکی در این خصوص ارائه نشده است. ایران با فاسد خواندن سیستم قضایی آرژانتین، موضوع را توطئه‌ای سیاسی تلقی می‌کند. از جمله مشکلات پرونده انفجار، این است که شخص انتحاری مورد ادعا تاکنون شناسایی نشده است. در مارس ۲۰۰۷ و پس از مدت تقریباً سیزده سال از انفجار، دادستان‌کل آرژانتین، در اقدامی عجیب، درخواست صدور حکم جلب نُه نفر، از جمله آیت‌الله هاشمی، رییس‌جمهور وقت و آقای علی‌اکبر ولایتی، وزیر وقت امورخارجه توسط پلیس بین‌الملل را صادر کرد.

[2] - آقای هاشمی در دیدار با مسئولان، سردبیران خبر و رؤسای نمایندگی‌های خبرگزاری جمهوری اسلامی در سراسر جهان، دفاع از ارزش‌های نظام اسلامی، اطلاع‌رسانی و رشد آگاهی مردم، پرهیز از افراط و تفریط در انعکاس اخبار و مصلحت اندیشی در مخابره رویدادها و جریانات سیاسی و اجتماعی جامعه را از جمله مسئولیت‌های خطیر و در عین حال حساس این سازمان ذکر کرد و بر نقش و جایگاه مهم این خبرگزاری در انعکاس واقعیت‌های نظام اسلامی و مقابله با توطئه‌های خبری دشمنان تأکید نمود. ایشان با ابراز رضایت از مجموعه عملکرد سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی در دوران انقلاب اسلامی به‌اهمیت و ارزش کار خبر و خبر رسانی در جامعه اشاره کرد و از صداقت، امانتداری، مصلحت‌اندیشی درست و به‌موقع به عنوان عوامل مهم برای موفقیت در تهیه، تنظیم و مخابره خبر در نظام اسلامی نام برد و آگاهی مردم نسبت به واقعیت‌های پیرامون خود و جهان را سرمایه‌ای بزرگ برای رسانه‌های خبری خواند. آقای هاشمی، با اشاره به‌اینکه دشمنان انقلاب اسلامی به سرکردگی صهیونیست‌ها و استکبار جهانی، یک جنگ خبری علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته‌اند گفت: «دشمنان سعی دارند با انتشار خبرهای دروغ و شایعه‌پراکنی، جامعه اسلامی ایران را جامعه‌ای خرافی، احساساتی و به‌دور از منطق معرفی و ناتوانی اسلام در اداره کشور و مدیریت جامعه با حفظ ارزش‌ها را به جهان القا کنند. ایران در عمل ثابت کرده است که می‌تواند یک الگوی موفق از حکومت اسلامی را به جهان معرفی کند و با حفظ تمامی ارزش‌های مقدس خود با درایت به راه سازندگی و عمران جامعه نیز ادامه دهد. موج گسترده تبلیغات مسموم جهانی که متأسفانه برخی رسانه‌های داخلی نیز بعضاً ناآگاهانه با آنان هم‌صدا می‌شوند و سعی در تضعیف روحیه انقلابی مردم و مأیوس کردن علاقمندان نظام اسلامی (در جهان را دارند، ایجاب می‌کند سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و سایر رسانه‌های گروهی فراگیر، با برنامه‌ریزی و هوشیاری سیاسی و گزینش مناسب اخبار و فعال برخورد کردن با حساسیت‌های خبری این فرصت را از دشمنان بگیرند.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.