خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • شنبه ۱ مرداد ۱۳۷۳

شنبه 1 مرداد 1373 //13 صفر 1415 // 23 جولای 1994

 

برای افتتاح کنگره سالانه مسئولان آموزش و پرورش، از خانه به اردوگاه شهید باهنر رفتیم. بعد از سرود و قرآن و گزارش وزیر، من مفصل صحبت کردم.[1] به دفتر مراجعت کردیم.

آقای [اسحاق] جهانگیری، [استاندار اصفهان] آمد. گزارش حوادث اخیر نجف‌آباد را داد و از تکروی دادگاه ویژه [روحانیت] گله داشت. گزارش کارهای اصفهان را داد و از تصویب عوارض برای اتوبان و کوهرنگ و لوله کاشان تشکر کرد.

آقای [سیدجلیل] سیدزاده آمد. گزارش کار در مسئولیت استانداری هرمزگان را داد و از پیشرفت‌های زیاد در طرح‌های مهم گفت. اخیراً استاندار تهران شده است. از کمبودهای استانداری تهران، منجمله نداشتن ساختمان مناسب و امکانات دیگر گفت و خواستار شرکت در جلسه هیأت دولت شد. ظهر محسن آمد و نوعی دیگر از شیوه آبیاری زیرزمینی شبیه سفالی را ارائه داد.

عصر دکتر عادلی، [رییس‌کل بانک‌مرکزی]، برای گزارش وضع بانک‌ها آمد و ارقامی از موفقیت بانک‌ها در برنامه اول را داد. شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. مسأله افغانستان و گارد پروازی در دستور بود.

شب بچه‌ها در خانه جمع بودند. عفت و فاطی از لندن تلفنی صحبت کردند و گفتند که

برای دوشنبه و چهارشنبه وقت دکتر گرفته‌اند.

 

[1] - آقای هاشمی با قدردانی از خدمات صمیمانه آموزش و پرورش در انقلاب و جامعه اسلامی، نقش مؤثر معلمان پُرتلاش، قانع و متعهد را در ارتقای سطح علمی و فرهنگی جامعه، مهم توصیف کرد و اظهار داشت: «فرهنگیان و دانشگاهیان، نقش بسیار برجسته‌ای در زمینه ساخت بنیادهای معنوی و اخلاقی جامعه دارند. من به‌آینده جامعه ایران بسیار خوشبین هستم و زمینه‌ها و مقدمات یک جامعه بالنده و رو به پیشرفت و توسعه را در کشور خودمان مشاهده می‌کنیم. قدرت‌های بسیاری، مانع پیشرفت و توسعه ما هستند؛ با این وجود کشورها و نیروهای بسیاری در جهان هستند که به آینده ما دل بسته‌اند و امیدوارند که موفقیت ما را برای خود الگو و نمونه قرار دهند. از نظر نیروی انسانی، مردم ما واقعاً مستعد هستند. با توجه به راه صحیح ما که از اسلام سرچشمه گرفته است، موفقیت ما در آینده تضمین شده خواهد بود. پیشرفت در بخش آموزش و پرورش در سال‌های اخیر چشمگیر بوده و این نشانگر توان سازندگی و قابلیت توسعه در کشور است. ما امروزه در همه زمینه‌ها به سمت رسیدن به خودکفایی حرکت می‌کنیم و زیربنای کشور در برنامه اول توسعه، در اکثر بخش‌ها به سطح مناسبی رسیده است.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.