خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • شنبه ۲۵ تیر ۱۳۷۳

 شنبه 25 تیر 1373 6 صفر 1415 // 16 جولای 1994

 

برای افتتاح نمایشگاه بین‌المللی تجارت اسلامی رفتیم. این نمایشگاه با شرکت سی کشور اسلامی تشکیل شده است. از چند غرفه ایرانی و غیرایرانی بازدید کردم. در بین کشورهای میهمان، مصری‌ها بیشتر از همه، نمونه تولیدات آورده‌اند، ولی قابل مقایسه با ایران نیست. در غرفه‌های ایران، سهم زیاد ساخت داخلی و مواد داخلی و صادرات محصولات جالب توجه است. شکایت و مشکل کم شنیدیم. در اجتماع افتتاحیه، وزیر بازرگانی و رییس سازمان کنفرانس اسلامی گزارش دادند. من صحبت مفصلی در ضرورت و فواید این گونه نمایشگاه‌ها کردم.[1]

به دفترم رفتم. کارهای عقب‌مانده از سفر انجام شد. آقای [حسین] محلوجی، [وزیر معادن و فلزات] و معاونان آمدند. گزارش کار فولادها و برنامه دوم را دادند. با طرح قطعی شده، به حدود ده میلیون تن ظرفیت تولید سالانه می‌رسیم. سلمانی برای اصلاح آمد.

عصر مهدی و [سیدحسین] موسویان، [سفیر ایران در آلمان] آمدند. گزارش سفر به مراکش به تقاضای ولیعهد عربستان و مذاکره دربارة روابط را دادند. بنا شده پس از گزارش او به فهد، نتیجه را توسط ترکی خواهرزاده‌اش اطلاع دهد.

کمیته تنظیم ارز جلسه داشت. مصوباتی داشتیم. دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که امشب ساعت 28 دقیقه بامداد، قطعاتی از یک ستاره دنباله‌دار، با سرعت شصت کیلومتر در ثانیه با مشتری تصادم می‌کند و منجمان در سراسر جهان، برای رویت این لحظات، چشم به مشتری دوخته‌اند. به نظر، این پیش‌بینی خیلی جالب می‌آید.

 

[1] - رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.