خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1373 / کتاب «صبر و پیروزی»

  • سه شنبه ۱۴ تیر ۱۳۷۳

سه‌شنبه 14 تیر 1373 25 محرم 1415 // 5 جولای 1994

 

[آقای محمدرضا رحیمی]، استاندار کردستان آمد. از عدم هماهنگی سپاه و گزارش‌های منفی علیه او به مرکز شکایت داشت و برای انجام اشتغال و امور عمرانی و فرهنگی کمک خواست. مدعی است که باعث جذب اعتماد مردم کردستان شده است.

آقای [مصطفی] میرسلیم، برای دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی آمد. گفت به خاطر عدم‌شرکت من در جلسه گذشته، کار پیشرفت نداشته است. آقای [محسن] کنگرلو آمد؛ از بیکاری می‌نالید و نمونه‌هایی از همکاری‌هایش با وزارت اطلاعات را گفت.

دکتر حبیبی برای امور جاری آمد و مسأله مبادله آثار هنری، براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را توضیح داد.[1] عصر شرکت‌کنندگان در سمینار بین‌المللی مبارزه با قاچاق مواد مخدر آمدند. آقای [علی‌محمد] بشارتی، [وزیر کشور] گزارش داد و من صحبت تشویق‌آمیز نمودم.[2] سپس آقای [ریمون] کندل، دبیرکل پلیس بین‌المللی (اینترپل)، از من تشکر و مدال افتخار به من داد.

آقای [سیدمحمد] خاتمی، [مشاور رییس‌جمهور و رییس‌کتابخانه ملی] آمد. برای امور فرهنگی پیشنهادهایی داشت. گروهی از محققان مرکز معارف قرآن قم آمدند. گزارش پیشرفت کار طرح‌های کلید قرآن و سیره ائمه را دادند؛ این دو طرح، ادامه کار تحقیق ابتکاری من از قبل از انقلاب است. گزارش تأسیس مرکز اطلاع‌رسانی و کامپیوتری‌کردن تحقیقات را هم دادند که جالب بود. من هم ایرادهایی که به نحوه تنظیم تفسیر راهنما داشتم، برایشان مطرح کردم؛ عمدتاً ضعف در تنظیم عناوین و تیترها است. قرار شد برای اصلاح بررسی کنند. کار تدوین سیره ائمه هم می‌تواند، اثر عظیم و جاویدانی بشود؛ پیشرفت خوبی داشته‌اند.

خبر رسید که دو نفر زن منافق را که می‌خواسته‌اند، امروز بمبی در حرم امام (ره) و حرم حضرت معصومه (س) بگذارند، بازداشت کرده‌اند. معلوم شده که آنها قاتل یک کشیش مسیحی پروتستان هم هستند؛ این کشیش، اخیراً به طور مرموزی کشته شده بود.

 

[1] - شاهنامه شاه تهماسب را باید نفیس‌ترین شاهنامه موجود نام نهاد که در کارگاه هنری شاه تهماسب صفوی و به دستور او در مدت بیست سال گردآوری و سپس با نیت دستیابی به صلح پایدار، به سلطان عثمانی اهدا شد. بعد از مدتی این اثر نفیس توسط خانواده رچیلد - یکی از ثروتمندان معروف انگلیسی - خریداری شد که پس از مرگ رچیلد پدر، از سوی وراث او به شخصی به نام هوتون فروخته شد. در زمان حکومت پهلوی دوم و بر اساس پیشنهاد هوتون، هیأتی ایرانی برای بازدید از این کتاب انتخاب شدند که این هیأت موافق خرید کتاب به مبلغ بیست میلیون دلار نبودند. پس از مرگ هوتون، ورثه حدود 77 قطعه از تصاویر مینیاتوری کتاب شاهنامه را بابت مالیات بر ارث به موزه مترو پولیتن واگذار کردند. تعداد دیگری از این مینیاتورهای نفیس نیز در حراج‌های ساتبی و کریستی به فروش رفتند و باقی این مجموعه که شامل متن کامل شاهنامه و حدود 117 تصویر همراه با قاب است، در زمان ریاست‌جمهوری آیت الله هاشمی، توسط زنده‌یاد دکتر حسن حبیبی، معاون اول رییس‌جمهور، با تابلوی دکونینگ نقاش آمریکایی، از موزه هنرهای معاصر ایران معاوضه شد. آخرین برگ فروخته شده از این مجموعه نفیس، برگرفته از اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی در گالری ساتبی از سلطان محمد نقاش که متعلق به پروفسور ولش، استاد دانشگاه هاروارد در رشته هنرهای زیبا بوده، به مبلغ تقریبی 12 میلیون و 500 هزار پوند به فروش رسیده است.

[2] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «من صمیمانه از تلاشی که شما برای حل این مشکل بشری می‌کنید تشکر می‌کنم. مشکل موارد مخدر، واقعاً جدی است و همه کشورها تهدید می‌شوند. البته این مشکل تاریخی بشر بوده است، ولی در عصر ما با تکنولوژی هم مخلوط شده و با استفاده از تکنولوژی، تبدیل به یک خطر بیشتری شده است. خیلی روشن است که مجموعه آثار استفاده از مواد مخدر به ضرر بشریت است، هیچ کس نفع نمی‌برد؛ جز سوداگرانی که خیال می‌کنند با یک مقدار پول نفع می‌برند و من نمی‌دانم که آیا هیچ محاسبه‌ای شده است که (ضررهای اقتصادی این بلا برای بشریت چقدر است؟ مجموعه وقت‌ها، نیروها، زمین، ابزار، وسایل حمل و نقل، اماکن، ماشین‌آلات و چیزهایی که در این وادی خرج می‌شود. ضررهایی که از ناحیه کسالت و مریضی و مداوا و اشغال تخت‌های بیمارستان و فلج شدن نیروهای انسانی، ما متحمل می‌شویم من فکر می‌کنم؛ اگر جمع اینها را کسی روشن کند و برای جامعه تعریف کند و معلوم شود که از رهگذر این همه امکانات مادی، اگر این بلا نبود، چه کارهای بزرگی می‌شود انجام داد، خیلی روشنگر می‌تواند باشد.» رجوع‌کنید کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1373، دفتر نشر معارف انقلاب، 1395.