خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۷۲

دوشنبه 31 خرداد 1372   | 30 ذیحجه 1413 21 ژوئن 1993

 

صبح برای استقبال آقای عسکرآقایف، رئیس ‌جمهور قرقیزستان، از خانه به فرودگاه [مهرآباد] رفتیم. نیم ساعت تأخیر داشتند. مراسم استقبال و مصاحبه انجام شد.

آن‌ها به سعدآباد رفتند و من برای شرکت در مراسم شروع هفته امر به معروف و نهی از منکر به مهدیه تهران رفتم. آقای [محمود محمدی] عراقی، [رییس سازمان تبلیغات اسلامی] گزارش داد و خیرمقدم گفت. من هم صحبت کوتاهی در ماهیت و شرایط امر به معروف و نهی از منکر داشتم و نصیحت کردم که حدود را مراعات کنند و افراط و تفریط نکنند.

به دفتر برگشتم. میهمانان قرقیزستان آمده بودند و بودند؛ چون تأخیر داشتم به استقبال در مدخل دفتر نرسیدم. مقداری به طور غیر رسمی و سپس به طور رسمی مذاکره داشتیم؛ تشریفاتی و کلی در توسعه همکاری و معارفه و... .

عصر شورای عالی اقتصاد جلسه داشت. مصارف تبصره 52 و بقیه سیاست‌های برنامه دوم به تصویب رسید. تا ساعت نُه شب کارها را انجام دادم. به محل باشگاه وزارت امور خارجه برای ضیافت شام رفتم.

قبل از شام، مذاکرات مفصلی داشتیم. بیشتر دربارة اوضاع قرقیزستان، وضع مالی و صنعت و تجارت و.... پرسیدم؛ هنوز خیلی مسلط نیستند و با رواج پول ملی‌شان به نام سُوم (som)[1] که یک قطعه را با امضا به یادگار داد، مشکلشان اضافه شده است و شرکایشان مخالف‌اند.

 دیروقت به خانه آمدم. عفت هم که در ساختمان قرمز ضیافت شام به همسر رییس‌جمهور قرقیزستان داده بود، رسید و کلی تعریف کرد.

 

 

[1] - سُوم، نام واحد پول قرقیزستان است که از ۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۲ در این کشور جایگزین روبل شوروی شد، بدین صورت که هر یک‌سوم، معادل ۲۰۰ روبل تعیین گردید. یک سوم برابر ۱۰۰ تیین - واحد جزء پول قرقیزستان- است.