خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • یکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۷۲

یکشنبه 30 خرداد 1372   | 29 ذیحجه 1413 20 ژوئن 1993

 

صبح به مناسبت آغاز ماه محرم، جمعی از ائمه جمعه و وعاظ و طلاب و علمای تهران آمدند. بعد از قرائت قرآن و صحبت ادب و روضه‌خوانی آقای مؤمنی، من مفصل صحبت کردم.[1] دکتر [عبدالله] جاسبی، [رییس دانشگاه آزاد اسلامی] برای امور دانشگاه آزاد آمد.

[آقای محسن دلول]، وزیر دفاع لبنان و همراهان آمدند. صحبت‌های گرم و دوستانه داشتیم. شیعه است و از مبارزه در جنوب لبنان با اسراییل و عدم شرکت در مذاکره صلح و تقویت مقاومت و عدم کمک کشورهای غربی و عربی به لبنان، به خاطر عدم شرکت در مذاکرات صلح و تفاهم طوایف در لبنان گفت.

عصر در جلسه هیأت دولت شرکت کردم. تصویب کردیم که گرمسار از حکم محدوده یکصدوبیست کیلومتری تهران که ایجاد صنعت در آن ممنوع است، استثناء شود تا بتوانند ایجاد صنعت کنند.

آقای [محمد] یزدی، [رییس قوه قضاییه]، عصر تلفن کرد و خبر داد که در دادگاه، خلبان‌های نیروی هوایی محکوم شده‌اند و باید به بازماندگان مقتولان حادثه دیه بپردازند و دربارة اعلان خبر پرسید.[2] خبر داد که آقای [مهدی] نصیری، مدیر روزنامه کیهان را به دادگاه احضار کرده‌اند.

شب آیت ‌الله خامنه‌ای میهمانم بودند. از خطبه جمعه من خیلی تمجید کردند. دربارة وقایع جمهوری آذربایجان، سفرم به ترکیه و اعلان محکومیت خلبان‌های نیروی هوایی در برخورد با هواپیمای مسافربری و سفر به شمال و... مذاکره کردیم.

 

[1] - آقای هاشمی در آستانه آغاز ماه محرم، در جمع ائمه جمعه و جماعات و وعاظ استان تهران، با تشریح ابعاد قیام خونین امام حسین (ع) علیه ظلم و بیعدالتی، زنده نگاه‌داشتن حماسه رشادتها، جانبازی‌ها و اهداف سالار شهیدان و اهل‌بیت‌اش بهمنظور تزریق روح فداکاری بهمردم مورد تأکید قرار داد. ایشان با بیان اینکه یکی از راه‌ها و اهداف پیامبر عظیمالشأن اسلام، بنیان حکومت اسلامی برای جهان است، گفت: «استمرار راه پیامبر اسلام و پیاده‌کردن احکام اسلامی هماهنگ و منطبق با عصر حاضر در چارچوب معارف اسلامی از اهداف جمهوری اسلامی ایران است. روحانیت در هدایت مردم برای سازندگی کشور در چارچوب قوانین و احکام اسلام، مسئولیت خطیری دارند. امیدواریم در کنار تعلیمات اخلاقی، دینی و فرهنگی، به زندگی و معاش مردم توجه شود و ما معاد و معاش را در کنار یکدیگر داشته باشیم.» رجوعکنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب، 1394.

[2] - در روز ششم اردیبهشت سال 1371 یک فروند هواپیمای فوکر-27 نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی ساوه سقوط کرد و متأسفانه 39 سرنشین آن کشته شدند.