خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۷۲

سه‌شنبه 25 خرداد 1372   | 24 ذیحجه 1413 15 ژوئن 1993

 

در گزارش‌ها پیشرفت نیروهای شورشی در جمهوری آذربایجان به سوی باکو و تشدید درگیری‌ها در سومالی جلب توجه می‌کند. صبح [آقای سرگئی میخالوئیچ ترتیاکف]، سفیر جدید روسیه برای تقدیم استوارنامه آمد. فارسی صحبت می‌کرد. تبریک یلتسین [به مناسبت انتخاب مجدد به ریاست جمهوری] را هم داشت. مدعی است که آقای یلتسین در مواجهه با مخالفان در اصلاح قانون اساسی پیروز می‌شود. گفت می‌دانند غربی‌ها علاقه‌ای به رفع مشکلات روسیه به صورت کامل در حد پیروزی ندارند و در حد عقب راندن مارکسیست‌ها و تحکیم نظام آزاد حمایت می‌کنند. به همین دلیل، بهبود روابط با کشورهای منطقه را در سیاست کلان خود اولویت می‌دهند. [آقای محمد ازهاری عبدالکریم]، سفیر مالزی برای خداحافظی آمد؛ زود او را منتقل کرده‌اند.

آقای [مصطفی] پورمحمدی از وزارت اطلاعات آمد. آقای فلاحیان را برای وزارت تأیید کرد؛ بعضی‌ها مدعی بودند از مخالفان است. استاندار و نمایندگان چهارمحال بختیاری آمدند و برای امور عمرانی استان استمداد کردند. صحبت از انتقال نیروگاه اتمی دارخوین به آنجا شد؛ بناست این نیروگاه را چینی‌ها بسازند.

آقای [عبدالله] نوری، [وزیر کشور] آمد. گزارش کاملی از آمار انتخابات‌های همه دوره‌های بعد از انقلاب را آورد و از حُسن اجرای کار با کامپیوتر در این دوره گفت. عصر شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه داشت. وضعیت دانشگاه تربیت مدرس و اصلاح آیین‌نامه فرهنگستان‌ها در دستور بود.

شب [آقای سیدحسین مرعشی]، استاندار کرمان به منزل آمد. در مورد کارخانه ذوب آهن بردسیر و نیز شرکت هواپیمایی ماهان استمداد کرد و گزارش برگزاری انتخابات را داد.