خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372/ کتاب «صلابت سازندگی»

  • سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۷۲

 

 

 

سه‌شنبه 18 خرداد 1372   | 17 ذیحجه 1413 8 ژوئن 1993

 

ساعت هفت ونیم صبح، [آقایان بیژن نامدار زنگنه، اکبر ترکان و عیسی کلانتری]، وزیران نیرو، دفاع و کشاورزی به منزل آمدند. با هم با هلی‌کوپتر به سوی سد تازه‌احداث شده ساوه پرواز کردیم. این سد را شرکت سابیر[1]، پس از خلع‌ید از رومانیایی‌ها اجرا کرده است. مهندسان توضیح دادند با ظرفیت 290 میلیون متر مکعب آب و 128 متر ارتفاع آب مطمئناً کشاورزی و صنعت و شرب منطقه را تأمین می‌کند.[2]

منظره باز کردن دریچه‌های آب و پرش آب بسیار نشاط آور بود. از تاج سد هم بازدید شد و بعد از پرده‌برداری از لوح و انجام مصاحبه‌ و استماع گزارش آقای زنگنه و سخنرانی برای حضار و تشکر از تلاش‌ها و مذاکره با ائمه جمعه و مسئولان استان مرکزی و شهر ساوه به سوی تهران پرواز کردیم.

ساعت یازده و نیم صبح به دفتر رسیدیم. تا عصر کارها را انجام دادم. عصر شورای عالی اداری جلسه داشت. طرح ارزیابی عملکرد کارکنان دولت و تسریع در پرداخت حق بیمه به تصویب رسید.

سرشب مهدی از مکه تلفن کرد. از آزارهای مأموران سعودی و کم‌کاری سفیرمان شکایت داشت و گفت تذکره‌اش را که گرفته بودند، پس داده‌اند. به دکتر ولایتی گفتم پیگیری کنند.

آقای [علی] فلاحیان، [وزیر اطلاعات]، گزارش عملیات ایذایی منافقین در غرب کشور را تلفنی داد. در گزارش‌ها، تصرف شهرگنجه در جمهوری آذربایجان به دست مخالفان دولت و استعفای نخست‌وزیر و تهاجم سیاسی ـ نظامی مخالفان دولت مهم است.[3]

 

 

[1] - شرکت ساختمان سد و تأسیسات آبیاری (سابیر)، در سال 1345 توسط وزارت نیرو تأسیس شد. در سال 1383، شرکت سابیر از فهرست شرکت‌های دولتی خارج و اکثریت سهام آن به شرکت سرمایه ‌گذاری تأمین اجتماعی واگذار گردید. سد بتنی دو قوسی ساوه توسط مهندسین مشاور رم کنسولت رومانی، طراحی و توسط شرکت سابیر اجرا شد. پس از خلعید شرکت رومانیایی، ادامه کار با نظارت شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس به انجام رسید.

[2] - سد ساوه در 25 کیلومتری شهر ساوه، از نوع بتنی دو قوسی با ارتفاع 128 متر و طول تاج 265 متر و ظرفیت مخزن 290 میلیون مترمکعب با حجم خاک‌برداری 200،000 مترمکعب و حجم بتن ریزی 350،000 مترمکعب و حجم خاک‌ریزی 3،500،000 مترمکعب با بودجه 40 میلیارد ریالی در دوران سازندگی ساخته شد و در سال 1372 به اتمام رسید.

[3] - نیروهای شورشی به رهبری «صورت حسین‏اوف»، فرمانده برکنارشدة ستاد ارتش آذربایجان، که از سوی روسیه حمایت می‏شدند، کنترل شهر گنجه، دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان را به دست گرفته بودند. آن‌ها به دنبال خروج آخرین گروه از سربازان روسی از این جمهوری، حملات خود را آغاز کردند. در پی این اقدام، پنج حزب مخالف «ابوالفضل ایلچی‏بیگ»، رییس‏جمهور آذربایجان، از این شورش نظامی حمایت کردند. «پناه حسین‏اوف» نخست‏وزیر این کشور نیز از سمت خود استعفا کرد.