خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

  • دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۷۲

دوشنبه 17 خرداد 1372   |16 ذیحجه 1413 7 ژوئن 1993

 

برای افتتاح طرح آبرسانی، همراه با آقای [بیژن نامدار] زنگنه، [وزیر نیرو] به اسلام‌شهر رفتیم. در بین راه آقای زنگنه توضیحات زیادی دربارة مسائل آب و برق داد. سد لار را غیر قابل اصلاح تشخیص داده است و فرار آب را باید به نحو دیگری علاج کرد. انتقال آب برای اسلام‌شهر، با حفر حدود سی چاه بین تهران و اسلام‌شهر و انتقال یک متر مکعب در ثانیه با سرمایه‌گذاری یک میلیارد و دویست میلیون تومان در مدت هشت ماه انجام شده است. در کنار شهر، مدیران و پیمانکار طرح-شرکت آب پارس- توضیح دادند. شیر آب را باز کردم. مردم در آنجا دور شیر جمع شده بودند و ابراز محبت می‌نمودند. در محل

پایگاه بسیج با مسئولان مذاکره کردم. برای تکمیل شبکه و آبرسانی روستاها استمداد کردند. در اجتماع مردم خیرمقدم فرماندار را شنیدم و سخنرانی کوتاهی کردم.[1]

در مراجعت، آقای [علی] غیوری در ماشین من بود. از مکه برگشته است. او تندروی دانشجویان و روزنامه‌ها را عامل مخالفت عربستان و سختگیری آنها می‌داند و از اقدام آقای ری‌شهری برای برگزاری مراسم برائت [از مشرکین] در منا انتقاد دارد. عجیب است که نوع تفاوت‌ها همین است و حتی برای انصراف از مراسم برائت در سال آینده و.... اظهار آمادگی می‌شود.

آقای [سعید] رجایی خراسانی، [نماینده تهران] آمد. گزارش‌هایی از اقدامات کمیسیون امور خارجی مجلس داد. برای حل مشکلات با مصر تشویق کردم. در مورد وزیران کابینه آینده نظر داد. خودش برای پُست وزارت نفت یا علوم اظهار آمادگی کرد؛ مطابق معمول، جواب روشنی ندادم.

عصر شورای اقتصاد جلسه داشت. سیاست‌های محیط زیست و عمران شهری و آمایش سرزمینی را تصویب کردیم. شب [آقایان فاروق الشرع و حکمت چتین]، وزیران امور خارجه سوریه و ترکیه آمدند؛ برای مسأله عراق، جلسه سه جانبه در ایران دارند. گزارش کار دادند؛ مطلب تازه‌ای نداشتند. به آنها تذکر دادم که درست نیست انفعالی و با سیاست صبر و انتظار باشند، بلکه باید فعال باشند و ابتکاری برای حل معضل عراق ارائه دهند. دیروقت به خانه رسیدم.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «یکی از مواردی که در این چند سال اخیر همیشه بنده و مسئولان دیگر را رنج می‌داد، مشکل آب اسلام‌شهر بود که الحق برای مردم مشکل، بسیار جدی بود. جمعیت انبوه، جمعیت مستضعف و عمدتاً نیروی کار و فعال که در کنار شهر تهران زندگی می‌کنند و نعمت‌های تهران را می‌بینند، این چیز ناگواری برای هر انسانی است. هر وقت مسأله آب اینجا و مشکلات آبرسانی مطرح می‌شد، عمیقاً مایه دلخوری و آزردگی انسان می‌شد. گاهی هم مشکلات اجتماعی داشتیم، وقتی‌که وزارت نیرو اطلاع داد که در نزدیک خود اسلام‌شهر منابع آب مطمئن سالم و پایدار وجود دارد، واقعاً خوشحال شدیم و از طرحی که داشتند استقبال کردیم و من صمیمانه تشکر می‌کنم از برادرانمان در وزارت نیرو که با سرعت بسیار خوبی این طرح را اجرا کردند. طرح یک میلیارد و دویست میلیون تومانی، معمولاً در کشور ما در ظرف ده ماه اجرا نمی‌شود، زمان بسیار طولانی‌تری را می‌برد. آقایان با سرعت عمل کردند. از استان فارس برای اجرا استمداد کردند و خوب عمل شد. امروز وقتی‌که من آن لوله‌های قطور را دیدم و صدای عبور آب را از آن لوله‌ها با باز شدن شیر شنیدم، احساس کردم یک رنج دایمی که روحیه مرا آزرده می‌کرد، از آن نجات پیدا کردم.» رجوعکنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.