خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

خاطرات روزانه / آیت‌الله هاشمی رفسنجانی/ سال 1372 / کتاب «صلابت سازندگی»

تشکر نیری از کمک های هاشمی به کمیته امداد

  • چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۷۲

 

چهار‌شنبه 12 خرداد 1372   | 11 ذیحجه 1413 2 ژوئن 1993

 

ساعت هشت ونیم صبح به دفترم رسیدم. جمعی از بازماندگان شهدای پانزده خرداد و سران مؤتلفه آمدند. آقای [شیخ احمد] جنیدی، امام جمعه [رودسر و از علمای پیشوا] صحبت کرد و من هم مفصلاً از اهمیت آن روز گفتم.[1] آقای [سید رضا] نیری، [رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره)] هم جداگانه آمد و از کمک‌های دولت به کمیته امداد امام تشکر کرد و برای توسعه خدمات، پشتیبانی بیشتر خواست.

آقای [حمید] میرزاده، [معاون اجرایی رئیس ‌جمهور] برای امور جاری و کیش و بازسازی و گرفتن اعتبار آمد. برای کمک‌های قبلاً وعده داده شده در سفرها استمداد کرد. آقای [اکبر] ترکان، [وزیر دفاع] آمد و پیشرفت ساصد [=سازمان صنایع دفاع] و نیازها را گفت و از کارشکنی ستادکل [نیروهای مسلح] نالید.

عصر اخوی محمد، [رئیس سازمان صدا و سیما] آمد. صحبت از تأسیس کانالِ سوم تلویزیون داشت و پیشنهاد گرفتن پول از مشترکین برای هزینه‌ها که قبول نکردم و گفتم در جلسه هیأت دولت، برای بررسی مطرح کنند.

در جلسه هیأت دولت، مسأله الزام بانک مرکزی به گرفتن تأیید رییس جمهور در مورد تغییر نرخ سود وام‌ها را تصویب کردیم. گزارش کنترل رشد جمعیت را شنیدم و به [آقای غلامحسین کرباسچی]، شهردار تهران گفتم، تبلیغات [انتخابات ریاست ‌جمهوری] به نام من را از تابلوهای تبلیغات شهرداری بردارند.

با آیت ‌الله خامنه‌ای و دکتر ولایتی در مورد سفر آقای [علی‌محمد] بشارتی، [قائم‌مقام وزیر امور خارجه] به لیبی، تلفنی صحبت کردم. هر دو به خاطر سفر اتباع لیبی به بیت‌المقدس با این سفر مخالف‌اند.

دو سه روز است که شب‌ها باران می‌بارد که در این فصل باران، نشان تغییر اساسی در وضع آب و هوا است.

 

[1] - آقای هاشمی در آستانه سالگرد قیام اسلامی پانزده خرداد، در جمع گروهی از بازماندگان، جانبازان و خانوادههای شهدای این قیام گفت: «روز پانزده خرداد در تاریخ ملت ایران روزی بسیار با اهمیت و سرنوشتساز است و کسانی که این قیام مهم را سازمان دادهاند حق بزرگی بر ملت ایران و انقلاب اسلامی دارند. رژیم سابق اگرچه با اعزام تمامی تانک‌ها و نیروهای ورزیده، این قیام را بهطور وحشیانهای سرکوب کرد، اما با محاسبات نادرست خود فکر میکرد که کار تمام شده است و حال آنکه کسانی که میخواستند حقایق را بفهمند فهمیدند و برنامهریزان پانزده خرداد، با تجربهای که در جریان قیام اسلامی بدست آورده بودند راهپیمایی و تظاهرات میلیونی سال 56 را سامان دادند و پیروزی انقلاب اسلامی نشأت گرفته از خون شهدای قیام پانزده خرداد سال 42 است. اگرچه در گذشته، مذهب در حرکات سیاسی مانند نهضت تنباکو، مشروطه، مخالفت مرحوم مدرس با استبداد دوران رضاخان و حمایت آیتالله کاشانی و تودههای مذهبی از ملی شدن صنعت نفت، نقش اساسی را ایفا کرده است، اما در زمان وقوع قیام خرداد 42 و آن شرایط حساس زمانی هیچ کس بهغیر از امام راحلمان، نمیتوانست این موج عظیم را به وجود بیاورد. پس از سرکوب نهضت ملی و سرکوب فجیع فداییان اسلام آن چنان اختناقی در جامعه حاکم بود که حتی یک حرکت کوچک هم عظیم جلوه میکرد، ولی مردم ما با خلق حماسه پانزده خرداد که بزرگترین حادثه در تاریخ انقلاب اسلامی به شمار میرود، پایههای رژیم سابق را متزلزل ساختند و به دنیا ثابت کردند که رژیم پهلوی فاقد پشتوانه مردمی است.» رجوعکنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.