خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۷۲

دوشنبه 10 خرداد 1372   |9 ذیحجه 1413 31 می 1993

 

جمعی از نویسندگان و هنرمندان کانون پرورش فکری کودکان و سایر مراکزی که برای کودکان کار می‌کنند، آمدند. گزارش کار و نیازها را دادند. من هم صحبت کردم.[1]

دکتر [سید حسین] فتاحی و همسرش دکتر [قدسیه] علوی، نمایندگان مشهد برای مشکلات شهر مشهد آمدند و و برای فعال‌تر شدن خانم‌ها در جامعه استمداد کردند. برای معاینه و معالجه عفت که شنیده بودندکسالت دارد، اظهار آمادگی کردند.

[آقای محمدناصر توسلی زاده]، نماینده تربت حیدریه آمد. برای امور عمرانی تربت

استمداد کرد و از مواضع من تشکر داشت. [آقای اسماعیل نوروزی]، نماینده، [آقای نقی وحیدی]، امام جمعه و همچنین فرماندار اقلید آمدند و برای امور فرهنگی و عمرانی شهر استمداد کردند. مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی آمدند. هر یک جداگانه از حوزه انتخابیه خودش گفت و همگی برای امور عمرانی و خسارات سیل کمک خواستند.

عصر شورای اقتصاد جلسه داشت. برای مسائل صنایع دارویی و خرید هواپیما تصمیم‌گیری شد. سرشب از استخر استفاده کردم.

[آقای عبدالله نوری]، وزیر کشور اطلاع داد که نطق آقای [احمد] توکلی، کاندیدای ریاست جمهوری، برای تلویزیون اشکال مقرراتی دارد و کسب تکلیف کرد؛ گفتم سعی کنند حل شود و پخش کنند.

در راه خانه از تلویزیون ماشین شنیدم که وزارت کشور اعلان کرده نطق با قانون منطبق نیست و برای اصلاح پخش نمی‌شود. به خانه آمدم. به آقای نوری گفتم که بهتر است همین امشب پخش شود که با [یک ساعت] تأخیر پخش شد.

 

[1] - در این دیدار که بهمناسبت روز جهانی کودک برگزار شد، آقای هاشمی ضمن قدردانی از تلاش هنرمندان در خلق آثار متنوع برای کودکان و نوجوانان، ابراز امیدواری کرد که در آینده شاهد شکوفایی عمیق و تحول واقعی در دستاوردهای ادبی و هنری در چارچوب اسلام و انقلاب اسلامی باشیم. ایشان با اشاره به اینکه انسان در هیچ یک از مقاطع سنی، از آثار هنری و ادبی جهتدار بینیاز نیست، تأکید کرد: «آثار هنرمندان، اهمیت به‌سزایی در رشد و تعالی روحی انسان‌ها دارد و چنین هنری موهبتی الهی است که خداوند در اختیار انسان‌های خاصی در جامعه قرار داده است. خلق آثار هنری در چارچوب اسلامی و با هدف تعالی انسان‌ها، مقدس و ارزشمند است. آثار ادبی و هنری برای کودک و نوجوان از حساسیت بسیاری برخوردار است و اساس و محتوای ذهنی و مسیر زندگی آنان در این مقطع پایهریزی میشود، لذا تأثیر آثار هنری بر روی تکامل کودکان بسیار سرنوشتساز است. جمع اهل قلم و هنرمندان متعهد جمعی خلاق و مبتکر و با ارزش است. افرادی که در عرصه هنر و ادبیات کودکان بهخدمت مشغول‌اند، باید احساس مسئولیت سنگینی داشته باشند و بدانند که دربارة سرنوشت و رشد و هدایت نسل آینده کشورکار میکنند. لذا وقتی هنرمند نقشی میآفریند و اندیشهای را القاء میکند، باید به اهداف و آثار اثر هنری خود کاملاً واقف باشد. اهل ادب و هنر اسلامی و سازنده از روحیهای انسانی و توأم با سازندگی برخوردارند و بیشتر آثار هنری آنان دارای فضیلتها و ارزشهای والای انسانی است. اسلام فضای بینهایتی را در اختیار هنرمندان قرار داده است و در سایه اسلام و انقلاب و با گذشتن از حصارهای تعصب و به تعبیر قرآن جاهلیت، میتوان آزادانه اندیشید و فکر درستی ارائه داد.» رجوعکنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.