خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • شنبه ۸ خرداد ۱۳۷۲

شنبه 8 خرداد 1372   |7 ذیحجه 1413 29 می 1993

 

بعد از نماز صبح به نمایشگاه بین‌المللی رفتم. یاسر هم آمد. از بقایای نمایشگاه شیلات دیدن کردم. سپس نمایشگاه صنایع سنگین را بازدید نمودم که مجموعاً سه ساعت و نیم طول کشید. مصاحبه‌ای انجام دادم.[1] ضمن اینکه تک‌نرخی شدن ارز صنعتگران را به تلاش و ابتکار بیشتر واداشته است، خیلی از آنها از کمبود نقدینگی می‌نالیدند.

 ساعت یازده به دفترم رسیدم. آقای [سیدمنصور] رضوی، [دبیرکل امور اداری و استخدامی کشور] آمد و برای اصلاحات اداری پیشنهادهایی داشت. [آقای غلامرضا آقازاده]، وزیر نفت آمد. گزارش پیشرفت پتروشیمی‌های اراک، آبادان و بندر امام را داد و گفت فعلاً حدود پنج و نیم میلیون تن تولید فرآورده شیمیایی داریم که پس از تکمیل طرح‌ها به دوازده میلیون تن می‌رسد. اطلاعاتی از نظرات نمایندگان مجلس دربارة کابینه آینده داد.

آقای پروین، مدیر کارخانه سم‌سازی آمد. انتقاداتی از سیاست‌های وزارت کشاورزی در خصوص قیمت سم و کود داشت. خواستار شکستن انحصار آنها شد.

آقای کمال خرازی، نماینده ایران در سازمان ملل آمد، گزارشی از سیاست‌های سازمان و دشمنی‌های آمریکا و چربیدن سیاست‌های مردد آمریکا در مورد ایران به سوی خصومت و... گفت و برای کیفیت برخورد کسب نظر کرد.

دکتر حبیبی، [معاون اول رئیس ‌جمهور] برای امور جاری آمد. نتیجه نظرخواهی دوم در مورد انتخابات را ارائه داد که شبیه نظرسنجی اول است. بیش از هشتاد درصد گفته‌اند من پیروز می‌شوم؛ کمتر از دو درصد دیگران را گفته‌اند.

عصر گروه فرهنگ و معارف قرآن از قم برای مشورت در مورد کیفیت تنظیم مراحل دیگر پروژه کلید قرآن آمدند.[2] آقای [رضا] امراللهی، [رئیس سازمان انرژی اتمی] آمد؛ از احتمال تفحص مجلس در کارش نگران بود.

 

 

[1] - در بخشی از این مصاحبه آمده است: «انتظاری که از این نمایشگاه می‌رود، توسعه اطلاعات است، زیرا بسیاری از تولیدکنندگان صنایع از یکدیگر بی‌اطلاع هستند و این نمایشگاه می‌تواند برای مراجعات در صنایع کارساز باشد.» رجوعکنید ← کتاب «هاشمی رفسنجانی، مصاحبههای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و گرایش وسیع به مسائل اسلامی، نیاز به پژوهش‌های جدی و گسترده در همه زمینه‌ها به وجود آمد و در بخش قرآن به سبب کاستی‌هایی که در تحقیقات قرآنی در حوزه‌های علمیه احساس می‌شد، ضرورت‌های جدیدی رخ نمود و تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفت. از جمله تحقیقات و نوشته‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تحت عنوان کلید قرآن بود، این پژوهش انگیزه بسیار نیرومندی را فراهم نمود تا گروهی گردهم آیند و دست‌نوشته‌های دوران زندان ستمشاهی ایشان را تکمیل و آماده ارائه کنند. «مرکز فرهنگ و معارف قرآن» دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در سال 1366 با هدف گسترش فرهنگ و معارف قرآن و دفاع ازحقانیت آموزه‌های آن شکل گرفت و با نگاهی کاملاً نو به عرصه‌های تفسیر، ترجمه و موضوعات قرآنی، به جهت‌دهی فعالیت‌های قرآنی در حوزه علمیه قم، بسیار یاری رساند. این مرکز وظایفی همچون تأمین منابع و اسناد قرآنی، طبقه‌بندی و سازماندهی معارف قرآنی، تدوین فرهنگ‌نامه‌ها و دایره‌المعارف‌های متنوع قرآنی، پدیدآوردن تفاسیر گوناگون، پاسخ‌گویی به سؤالات و شبهات و شناسایی خلأها و نیازها در عرصه فرهنگ قرآنی را به عهده گرفته است.

از سال 1366 تهیه تفسیر راهنما با استفاده از دست‌نوشته‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دستور کار مرکز قرار گرفت. ده‌ها نفر از محققان و قرآن‌پژوهان این مرکز، طی پانزده سال کار مستمر و پژوهش دقیق موفق شدند، سبک جدیدی از تفسیر قرآن را به‌وجود آورند. این تحقیقات سبب گردید تا مرکز به همت پژوهشگران خود، گام‌های بلندی را در حوزه فعالیت‌های پژوهشی قرآنی بردارد و به تدوین متون دیگری مانند فرهنگ قرآن و دائره‌المعارف قرآن کریم بپردازد و بر این اساس سایر پژوهش‌های آن شکل گرفت و هم اکنون مرکز با تولید بیش از 60 عنوان کتاب در قالب 140 جلد در زمینه پژوهش‌های بنیادی و کاربردی قرآنی و تولید چندین نرم افزار قرآنی به عنوان بزرگترین مرکز قرآن پژوهی کشور شناخته شده است.