خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۷۲

پنج‌شنبه 6 خرداد 1372   |5 ذیحجه 1413 27 می 1993

 

ساعت هشت ونیم به دفترم رسیدم. ساعت ده صبح وزیر و رؤسای دانشگاه‌ها و مدیران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آمدند. گزارش وزیر از پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها و طرح مشکلات و نیازها، توسط دو مدیرکل تهران و همدان و صحبت طولانی من و تشویق‌ها انجام شد.[1]

آقای [سیدحسین] آیت ‌اللهی، امام جمعه جهرم، همراه آقای [علی محمد] بشارتی و [آقای محمد مهدی شجاعی فرد]، نماینده جهرم آمدند. چون وقت نداشتیم، ملاقاتمان چند دقیقه بیشتر نشد و به تعارف گذشت.

مجمع تشخیص مصلحت جلسه داشت. دربارة مسأله زندانیان محکوم به حبس‌ابد در اثر جنایت قتل عمد که شاکی دارند و مسأله قضاوت دربارة اقلیت‌های مذهبی در مسائل احوال شخصیه در دستور بود که هر دو ناتمام ماند. با آقای ناطق [نوری]، [رئیس مجلس شورای اسلامی]، دربارة اوراق‌قرضه که از سوی دیوان‌محاسبات مورد اعتراض است و دربارة تخفیف قیمت‌کود و سم صحبت کردیم. ایشان از نوشته تند روزنامه جمهوری اسلامی در مورد اعتراض شدید آقای ناطق به بسیجی‌هایی که مخالفت با سفر فهد به ایران داشته‌اند، گله داشت.[2]

عصر دکتر روحانی آمد. دربارة مجلس و کابینه و سیاست خارجی ایران و مراجعت‌های موجود صحبت شد. عصر به خانه آمدم و مقداری به تعریف‌های عفت از سفرش گوش دادم. ظهر هم یاسر آمد و گزارش سفر به اروپا را داد؛ پیشنهادهایی داشت. آقای [جلیل] بشارتی، رئیس دفتر امورمناطق محروم، برای کارهایش تلفنی نظر خواست.

آقای [محمد محمدی] ری‌شهری، [نماینده ولی فقیه و امیرالحاج ایران]، از مکه تلفنی گفت که سعودی‌ها مانع برگزاری مراسم برائت [از مشرکین] شده‌اند و استمداد کرد. به آقای [علی‌محمد] بشارتی، [قائم مقام] وزارت امورخارجه گفتم پیگیری کنند. بالاخره دیروقت اطلاع داد که تلاش‌ها مؤثر واقع نشده و آقای ری‌شهری اعلان متفرق شدن مردم را داده است.

سفیر عربستان [سعودی] در اینجا گفته که عکس‌العمل‌های مطبوعات و دانشگاه و شعارهای دیواری، یا برپایی همایش در مورد سفر [ملک] فهد به ایران [در برخورد عربستان با مراسم برائت از مشرکین] مؤثر بوده است. آقای بشارتی از قول دکتر [محمدعلی] هادی [نجف‌آبادی] نقل کرد که بعثه‌رهبری نخواسته که سفارت اقدامی نماید و کار به اینجا رسیده است.

 

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «با تلاش و کوشش شما وضع درمان و آموزش پزشکی و بهداشت کشور متحول شده است و شما این افتخار را دارید که در تربیت دانشجویان و فارغالتحصیلان، توسعه مراکز بهداشتی، درمانی و تجهیزات از برنامه جلوتر باشید. کمبود نیروی انسانی در بخش پزشکی، یکی از تنگناهای گذشته کشور است. ما نسبت به تربیت نیروی انسانی در این بخش بسیار امید داشتیم و روشن است که به هیچوجه بخش بهداشت و درمان، بدون اینکه همه بخش‌های علوم پزشکی را داشته باشد، سامان نمییافت و برای رسیدن بهاین مقصود، راهی جز تربیت نیروی انسانی بهمیزان کافی نداشتیم. افزایش شمار دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی از رقم 60 هزار نفری پیشبینی شده در برنامه اول به 80 هزار دانشجو، نشانه موفقیت جدی است و این در حالی است که کیفیت در این دانشگاهها نیز فدای کمیت نشده است. میزان تربیت پزشک متخصص و تأمین ابزار و تجهیزات بیمارستانی در تمام تاریخ ایران بیسابقه است ومن در بازدیدهایی که از مراکز علمی پزشکی و بهداشتی درمانی داشتهام، این ( پیشرفتها را بهوضوح دریافتهام و از آن راضی هستم.» رجوعکنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - روزنامه جمهوری اسلامی در شماره 2048 روز چهارشنبه 5 خرداد در مطلبی با عنوان «دربارة سفر فهد» چنین نوشته بود: «آقای ناطق نوری، رییس مجلس شورای اسلامی در جمع بسیجیان گردان‏های عاشورای تهران، ضمن گرامیداشت فتح خرمشهر، درباره شعارهایی که اخیراً در اتوبان‏های تهران، علیه سفر شاه فهد به تهران نوشته می‏شود، چنین گفتند: در زمانی که حادثه مکه اتفاق افتاد، حضرت امام (ره) در مورد فهد و عربستان فرمودند، کاری که فهد کرد، صدام نکرد و بعد از مدتی، حضرت امام (ره)، مسئولین را خواستند و گفتند ارتباط را برقرار کنید تا حج بار دیگر برقرار شود. حالا اگر کسی بخواهد داغ‌تر از امام حرف بزند، باید بر دهان او کوبید. ایشان با اشاره به سفر وزیر خارجه به کشورهای جنوبی خلیج فارس و دعوت از فهد برای سفر به جمهوری اسلامی ایران گفتند: عزیمت وزیر خارجه بر اساس مصوبه شورای امنیت ملی و با تأکید رهبر انقلاب اسلامی انجام شده و غلط می‏کنند آنهایی که در این رابطه، بر در و دیوار اتوبان‏ها شعار می‏نویسند. در این زمینه یادآوری نکاتی را به رییس محترم مجلس، لازم می‏دانیم: 1- دستور حضرت امام (ره) به برقراری ارتباط و انجام حج مربوط می‏شود، نه سفر فهد. ضمناً ارتباطی فیمابین می‏تواند بدون سفر فهد هم برقرار باشد. 2- تأیید رهبر معظم انقلاب نیز مربوط به سفر وزیر خارجه است، نه سفر فهد. ضمن اینکه شایسته نیست، برای هر چیزی از رهبر انقلاب مایه گذاشته شود. 3- کسانی که علیه سفر فهد شعار می‌نویسند، داغ‌تر از امام حرف نمی‏زنند و حتی اگر می‏زنند، نباید به دهان آنها کوبید، بلکه باید آنها را ارشاد کرد. 3- جایگاه رییس مجلس که جایگاه قانون‏گذاری و نظارت بر اجرای آن است، ایجاب نمی‏کند، به کسانی که در اتوبان‏ها علیه سفر فهد به کشوری که 400 زائرش را به شهادت رسانده است، بگویند، غلط می‏کنند. 5- و آخرین نکته آنکه، آیا باورتان این است که همیشه مردم اشتباه می‏کنند و حتی یک بار هم مسئولین اشتباه نمی‏کنند. چه اشکالی دارد که این بار همین کسانی که علیه سفر فهد شعار می‏نویسند، درست تشخیص داده باشند. اگر چنین باشد، آیا بزرگواری مسئولین، ایجاب نمی‏کند، حرف خود را پس بگیرند.»