خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۷۲

سه‌شنبه 4 خرداد 1372   |3 ذیحجه 1413 25 می 1993

 

بعد از نماز صبح و استحمام، برای اولین بار در دوره ریاست جمهوری، به خاطر رفع خستگی به دلیل ماندن چند روز و شب متوالی در محل کار و نرفتن به خانه و بیرون، نیم ساعتی در باغچه دفتر قدم زدم.

مدیران وزارت معادن و فلزات آمدند. آقای [حسین] محلوجی، [وزیر معادن و فلزات] گزارش موفقیت‌ها را داد که خیلی خوب است و من تشویق‌شان کردم.[1] دکتر [رضا] ملک‌زاده، [وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی] و دکتر [سیدمرتضی] آذرنوش، [معاون غذا و دارو] آمدند. از کمبود دارو در صورت عدم سرعت در دادن ارز و تسهیلات اداری اظهار نگرانی کردند؛ قول مساعدت دادم.

[آقای بهاءالدین یوسف حبیبی]، وزیر صنایع و تکنولوژی اندونزی آمد. آدم باحال و جالبی است. توضیحاتی دربارة توجه به اسلام و انسانیت و تکنولوژی در اندونزی داد و از پیشرفت ایران و همکاری‌های آینده اظهار مسرت کرد.

آقای [جلیل] بشارتی، [رئیس دفتر امور] مناطق محروم [نهاد ریاست ‌جمهوری] آمد. گزارش اقدامات محرومیت‌زدایی را داد و استمداد داشت. گروهی از فرماندهان سپاه آمدند. در مورد معاملات مرزی با عراق و نحوه استفاده از آن برای حضور مناسب اطلاعاتی در داخل عراق توضیح دادند و برای تسهیل ارسال نفت به افغانستان استمداد نمودند.

ظهر مهدی و فرشته آمدند. ناهار با هم خوردیم. خداحافظی کردند و برای سفر حج رفتند. عفت از لندن تلفن کرد و اجازه گرفت که احتمالاً از آنجا به مکه برود.

عصر شورای عالی اداری جلسه داشت. تسریع در صدور مجوزهای صنعتی و تولیدی
دیگر و صدور اسناد املاک تصویب شد و بحث ارزیابی کارکنان دولت شروع شد. شب را در دفترم ماندم.

 

[1] - در بخشی از این سخنرانی آمده است: «صنایع معدنی، عنوان صنعت پایهای کشور است و موفقیت در استفاده بهتر از این بخش، هموار کننده راه عمدهای از استقلال کشور است و رشد چشمگیر صادرات محصولات معدنی در سه سال گذشته گامی بزرگ و اساسی در تحقق این امر محسوب میشود. صادرات بخش معدن و فلز کشور ظرف سه سال و نیم گذشته چهارده برابر شده و این در شرایطی است که بازار داخلی نیز اشباع شده است و یکی از معضلات اصلی کشور، یعنی کمبود جدی در بخش فلزات که بزرگترین فساد را بهخاطر عدم امکان توزیع صحیح بهدنبال داشت از میان رفته است. مجموعه معادن غنی سنگآهن، گاز و آهک در کشور، مبین این است که مردم ایران با داشتن چنین معادن غنی و خدادادی، حق دارند در رقابتهای بازار جهانی حضور فعالتری داشته باشند. امیدوارم در آینده با آغاز بهرهبرداری از معادن گل گهر و چادرملو، حلقه زنجیره استقلال صنایع معدنی کشور کامل شود. لازم است، مشکل استخراج فلز روی در کشور رفع شود و من از صنعتگران مصرف کننده فلزاتی همچون مس، ورق، آهن، سرب، و روی می‌خواهم تا تمامی امکانات توسعه سرمایهگذاری در صنایع پایه را که در ایجاد اشتغال و صنایع فرعی کشور نیز مؤثر خواهد بود، فراهم کنند. در بخش طلا، خوشبختانه ظرف سه سال گذشته تکنولوژی لازم جهت استخراج و تولید طلا در کشور فراهم شده است و با معطوف کردن تلاش جهت ایجاد امکانات بهتر تولید و یافتن منابع جدید طلا، در آینده ایران یکی از مراکز تولید کننده طلا در جهان خواهد بود.» رجوعکنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.