خاطرات
  • صفحه اصلی
  • خاطرات
  • خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

خاطرات روزانه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ سال 1372؛ کتاب صلابت سازندگی

  • چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۷۲

 

چهارشنبه 29 اردیبهشت 1372   |26 ذیقعده 1413 19 می 1993

بعد از نماز تا ساعت هشت صبح کارها را انجام دادم. سپس برای بازدید از مرکز کنترل
ترافیک شهر تهران و شرکت در مراسم شروع به کار سیصد اتوبوس دوکابینة شرکت واحد اتوبوسرانی و افتتاح مسجد شرکت واحد رفتم.[1]

آقای [ابوالقاسم] وافی یزدی آمد. گزارشی از وضع حوزه و نظراتی دربارة روحیات مردم و ادارات داد. از سوی من اجازه دارد که به نحوی از وضع رفتار ادارات دولتی با مردم سر در بیاورد و گزارش کند. پیشنهادهایی برای صحبت من با نمایندگان طلاب در ملاقات فردا داد. قرار بود برای توجیه طلاب به قم بروم. به خاطر اینکه حمل بر تبلیغات انتخاباتی نشود، ترجیح دادیم که جمعی از آنها به تهران بیایند.

آقای [حمید] میرزاده، [معاون اجرایی رئیس ‌جمهور] آمد. گزارش و جمع‌بندی بازسازی ویرانی‌های جنگ را ارائه داد. ارقام مهمی دارد؛ هزینة نزدیک به دویست میلیارد تومان و ششصد میلیون دلار در دوره چهارساله دولت من و پیشرفت‌های سریع بازسازی و....

آقای [محمد] شفیعی، [معاون مردمی وزیر اطلاعات] و مدیران بخش اطلاعات مردمی از وزارت اطلاعات آمدند. گزارشی از نقاط منفی و عوامل نارضایتی مردم و راه‌حل‌های موردنظر خودشان را ارائه دادند. گرچه ماهیت اطلاعاتی نداشت، اما تحلیل بدی نبود.

اعضای ستاد برگزاری مراسم سالگرد امام آمدند. آقای [محمدعلی] انصاری گزارش کار داد و برای رفع نیازها استمداد کرد. من هم به خاطر کسالت، صحبت کوتاهی کردم.[2] عصر هیأت دولت جلسه داشت. به خاطر کسالت تا آخر جلسه نماندم. شب در دفترم ماندم؛ هم کارها را انجام دادم و هم تلویزیون تماشا کردم.

 

[1] - آقای هاشمی در مراسم افتتاح ناوگان درون شهری گفت: «بخش حمل ونقل درون شهری، یکی از پُرزحمت‌ترین بخش‌های خدماتی کشور است. ما در شروع مسئولیت اجرایی متوجه شدیم که حمل ونقل کشور از هر جهت مشکل دارد و باید سعی شود جلوی بحران آن گرفته شود. بعد از جنگ تحمیلی، سیاست اصلی این بود که کارخانه‌های تولیدکننده خودرو را در داخل تقویت کنیم. این سیاست هزینه بسیار سنگینی را طلب می‌کرد، لذا ما ناچار شدیم در شروع کار تعدادی اتوبوس و تاکسی از خارج وارد کنیم که خوشبختانه امروز به‌یک موفقیت نسبی دست یافته‌ایم، ولی سیاست دولت این است که اتوبوس را در داخل تولید کند. تهران پیشانی کشور است و با جمعیتی بالغ بر هفت میلیون نفر ضرورت دارد که به‌حمل ونقل عمومی آن رسیدگی شود. البته شهرستان‌ها نیز از این نظر با مشکل روبرو بودند و سال‌ها از همان اتوبوس‌های فرسوده زمان گذشته استفاده می‌کردند. مترو به عنوان یکی از امکانات مؤثر حمل ونقل درون شهری، نقش مهمی در رفع مشکل حمل و نقل دارد. متروی تهران، خوشبختانه مراحل مهم خود را گذرانده است و الان در حال خرید واگن‌های آن هستیم که امیدواریم با وارد شدن مترو به سیستم حمل و نقل درون شهری تهران مشکلات مردم در این زمینه برطرف شود.» رجوع‌کنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.

[2] - آقای هاشمی با تجلیل از شخصیت دینی و علمی و سیاسی حضرت امام (ره) در جهان معاصر توطئههای دشمنان و تحلیلگران مادی تاریخ در کمرنگ جلوه دادن راه مقدس و اندیشههای الهی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را ( بیهوده و عبث دانست و گفت: «اکنون پس از گذشت 1400 سال، به رغم دشمنیهای بغضآلود بدخواهان و دنیاپرستان در طول تاریخ، انوار پُرصلابت دین پیغمبر عظیمالشأن اسلام و راه ائمه اطهار، تعجب و شگفتی متفکران و اندیشمندان را برانگیخته است و تحلیل شخصیت بلند امام خمینی (ره) که شمهای از آن مرکز بیکران و احیاءکننده مقطعی از تاریخ رسالتهای اهلبیت (ع) بودند، بیش از ظرفیت اندیشه مفسران مادی تاریخ است. تاریخنویسان معنوی ذرهای به قداست و پایدار ماندن راه اسلام و امام (ره) شک و تردید به دل راه نمیدهند. البته ما نیز وظیفه داریم که با زدودن غبارها و پیرایهها از اسلام اصیل و راه پیروان صدیق آن، تلاءلو و درخشندگی این راه را حفظ کنیم و لذا حفظ افکار و آرمانهای بلند و مقدس حضرت امام خمینی، کاری مقدس و ارزشمند است.» رجوعکنید ← کتاب«هاشمی رفسنجانی، سخنرانیهای سال 1372، دفتر نشر معارف انقلاب،1394.